2018-12-17

Kortbetalning är den populäraste betalmetoden

Historiskt sett har kontanter alltid varit den populäraste betalmetoden och ohotad på tronen. Anmärkningsvärt är att trots den frekventa användningen av kontanter är det idag fler som i större utsträckning använder kort än vad de använder kontanter. Hela 8 av 10 använder kortbetalning varje vecka eller oftare, medan endast 6 av 10 använder kontanter varje vecka. Det ställer krav på handlarna att arbeta i ett så smidigt kassasystem som möjligt.

 

Läs undersökningen: Det kontantlösa samhället
(Svenska folkets attityder till kontanter respektive digitala betalmetoder 2013)

Starta webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram