2018-12-17

Kontaktlösa betalningar kommer förenkla vår vardag

Under de senaste tio åren har nästan alla betalkort med endast magnetremsa bytts ut mot den säkrare korttypen med chip och pinkod - och nu är det dags för ännu ett byte. Visa och Mastercard ser nämligen en framtid med kontaktlösa betalningar i butik.


Multifunktionellt betalkort
Den kontaktlösa betalningen innebär ett byte av betalterminaler i butikerna som stödjer teknik där betalkortet endast behöver vara i närheten av terminalen för att genomföra en transaktion. För användaren innebär det möjligheten att åka buss med samma kort som används vid köp i butik eller till och med för att låsa upp ytterdörren till sitt hem. För bankerna innebär utvecklingen av kontaktlös betalning en dyrare produktionsprocess och administration av de nya korten - för att inte tala om inskolningsprocessen för slutanvändaren.

Nya betalenheter
I praktiken innebär en kontaktlös betallösning att vilket föremål som helst kan användas som betalkort. I dagsläget är Apple Pay ett exempel på detta, där mobilen fungerar som betalenhet för användaren. Dock talar de digitala enheternas, förhållandevis korta, batteritid emot deras roll som betalenhet. Istället är ting så som armband eller nyckelringar något som kan utrustas med betalande egenskaper - någon som Mastercard redan nu är i fas med att testa.

Källa: The Verge & Breakit

Kassaregister och webbutik i samma system
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram