2018-12-11

Konsumentens krav på äkthet, en fördel för fysisk handel

Kraven på äkthet har öppnat upp en lucka för fysiska handlare att ta sin marknadsföring till nästa nivå genom att vinna på ett interpersonellt plan. Här är vad handlare kan lära av varumärken som nått genom bruset för att utveckla djupare relationer med sina kunder.

 

“The Internet of Things” och en ständigt uppkopplad livsstil har visat sig komma på bekostnad av autentiska möten, vilket har fått effekt på konsumenternas krav på varumärkens äkthet. Mer än någonsin förr uppskattar konsumenten när varumärken beter sig som om de är unika och känner igen när även konsumenten är det.

Ta kontakten online till offline
Med ett enda klick kan du lägga till någon i ditt sociala nätverk, men att ta den digitala kontakten för att skapa möjligheter till fysiska möten är vad som befäster kundrelationen.

Modevarumärket Studio 15 anordnad popup events för att skapa en miljö som erbjuder mer än bara ett tillfälle att handla. Med vetskapen om millennialernas aptit för sociala medier och kulturen av att "synas och höras", så säkerställer varumärket att influencers och kunder kan mingla med fotografer, makeup-artister och modeller, som en del i deras marknadsföringskampanj. Varje event är interaktivt och inkluderar attribut såsom en fotovägg anpassad för sociala medier som locka till spridning av eventet i besökarnas egna sociala nätverk.

Att ta steget förbi den digitala beröringspunkten låter Studio 15 fördjupa relationerna med sina konsumenter och knyta dom närmare än vad som är möjligt online.

 

Lyssna på dina kunder
För att skapa kontakt med en på förhand definierad målgrupp står handlaren i behov av att ta reda på vad som är viktigt för konsumenten. Det bästa sättet för att göra det är att ta del av det som de delar på sociala medier.

"Att koppla din marknadsföringskampanj till aktuella händelser som människor pratar om online är ett utmärkt sätt att ansluta till din målgrupp på en mänsklig nivå", säger Dan Sevigny, VD för Spooky Digital. "Du vet redan att de bryr sig om en viss fråga. Det är upp till dig att ta det till nästa nivå".

 

Humanisera digitala marknadsföringsinsatser
Idag finns en uppsjö av automatiseringsverktyg och algoritmer som förenklar sättet  som vi kommunicerar och engagerar online. Men om handeln blir för beroende av dessa verktyg försummas möjligheten att bygga autentiska relationer som bara kan födas i personliga möten. Ett sätt att göra detta är att använda den data som redan finns om konsumenten på sätt som är intressanta för dem. Facebook gör det genom att dela med sig av användarnas egna minnen av vad som hände på ett visst datum från tidigare år.

För handlare som analyserar köpbeteendet kan noggrann användning av data gå långt. Har din kund köpt sin tionde bok om beteendepsykologi? Gratulera dem för deras nyvunna expertiskunskap. Genom att endast kliva ett steg bortom transaktionen för att uppmärksamma vad som gör dina kunder unika är ett effektivt sätt att bygga relationer och lojalitet.

 

Källa: Forbes

Kassasystem och webshop
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram