2018-12-13

Konsumenter vill gärna betala med sin mobil 

Fyra av tio konsumenter i Storbritannien skulle föredra att betala med mobilen framför kort och kontanter enligt en ny undersökning genomförd av MasterCard. Studien pekar på att vi inom en snar framtid kommer att se radikala förändringar i betalindustrin.

 

- Vi ser smarta mobiler som en fjärrkontroll i konsumenternas ekonomiska liv. Den kommer att vara avgörande för godkännande av transaktioner, styra bankkonton, hantera betalkortsfunktioner med mera. Mobilen är ett otroligt kraftfullt och praktiskt verktyg för betalningar, säger Elliott Goldenberg, Head of Digitala Betalning på MasterCard UK och Irland.

 

Mobiltelefonen går om datorn
23 000 konsumenter i Europa, Mellanöstern och Afrika deltog i undersökningen kallad Impact of Innovation, genomförd av MasterCard. Undersökningen syftar till att förstå hur innovativa teknologier och trender kan skapa oordning i betalindustrin.

Under 2016 har mobiltelefoner och surfplattor gått om stationära och bärbara datorer i tävlingen om vilken enhet som används mest för att handla online. I år kommer 51 procent av all onlineförsäljning från mobiltelefoner och surfplattor. 

Snart e-handlar alla
82 procent av konsumenterna i Europa, Mellanöstern och Afrika shoppar regelbundet online. Resterande 18 procent som inte e-handlar regelbundet är en snabbt minskande grupp.

 

Tekniken bakom mobila betalningar utvecklas ständigt. Uber, som syftar till att förse konsumenter med friktionsfria sätt för transport utan att hantera varken kort, kontanter eller dricks, har blivit en global succé utan att involvera någon form av fysiska betalning. Facebook är en annan gigant med ett eget system som tillåter Facebookanvändare att överföra pengar till sina kontakter via Messenger, helt uteslutande av kort eller andra “Wallet-funktioner”.

 

I Storbritannien, där MasterCards nya studie visar att hela 41 procent av de brittiska konsumenterna föredrar mobila betalningar, tros endast vara början.

 

- Britterna erfar en väldigt positiv teknologisk övergång, och tydligen finns det aptit för ännu mer, kommenterade Dr. Carsten Sørensen, professor i Digital Innovation vid London School of Economics, i rapporten från MasterCard.

 

Källa: Mobile Business Insight

Retail Breakfast Club 18 november
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram