2018-12-13

Julhandeln slog rekord igen, sällanköpshandeln ökade mest

I början av november, 2013 spådde HUI Research att handeln under decemberförsäljningen skulle stiga med 1,5 procent i löpande priser och nå 65,6 miljarder kronor. I själva verket blev ökningen hela 2,1 procent och uppgick till över 66 miljarder - vilket är en rekordsiffra.

 

– Hushållen har successivt blivit mer optimistiska och goda signaler från omvärlden innebar att det blev julhandelsrekord, säger Carin Blom i en artikel i market.se. om det detaljhandelsindex som görs i samarbete med Statistiska centralbyrån. 

 

Sällanköpshandeln stod för den största ökningen för perioden, där möbelhandeln enskilt steg med 10,6 procent och heminredning nådde en tillväxt på 4,0 procent.

Skapa e-butik med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram