2018-12-11

Julhandeln 2017 väntas slå rekord

Julhandeln kommer slå rekord, trots självkonkurrens

Singles Day, Black Friday och Cyber Monday avlöser nu varandra i upptrappningen till årets retailhöjdpunkt - Julhandeln. Svensk retail går nu på högvarv både i butik och online. Återigen förutspås årets julhandel att på nytt kunna slå rekord i procentuell tillväxt - uppemot 3 till 4 procent.

 

Med en konsumtionsdriven minusränta och en ökande befolkningstillväxt beräknas julhandeln omsätta 78,5 miljarder kronor under december månad. Som en följd av de goda tiderna är det framförallt sällanköpshandeln som kommer att gå bra. Handelns Utredningsinstitut pekar specifikt ut möbel- och inredningsbranschen som vinnare.

 

Möbler och inredning hett i december

Jonas Arnberg, VD på HUI Research, menar att vi i den här högkonjunkturen kan se att renovering av hus eller lägenheten och att köpa inredning till dessa resulterar i en handel som har utvecklats väldigt starkt senaste året och så även i december.

 

– Egentligen är det väl så att om du ska köpa en soffa till jul så köper du den redan i november. På så sätt är det väl inte någon julklappsvara, säger Arnberg och tillägger att de nu presenterade siffrorna inte enbart handlar om julklappar utan siffrorna avser decemberhandeln i stort, säger Jonas Arnberg.

 

Trots de fina tillväxtprognoserna för julen 2017 kommer handeln, enligt HUI, till viss del konkurrera med sig själv. Mellandagsrean är nämligen inte längre ensam om att locka till köp på grund av kraftigt reducerade priser. Det som för inte alltför länge sedan var en gyllene och fullmarginalsjulhandel är idag mer utspritt på flera kampanjer, menar Jonas Arnberg.

 

Källa: Sydsvenskan

Molnbaserat kassasystem för kedja och butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram