2018-12-11

Internationella turister boostar svenska butiker i sommar

Sommarens varierande väder i kombination med en stark konjunktur har genererat goda försäljningssiffror för den svenska handeln, både i de större städerna och på mindre orter. I Helsingborg har antalet butiksbesök under vissa sommardagar fördubblats jämfört året innan - och allt fler är internationella turister.

 

– I söndags hade vi 20 000 besökare, mot 10 000 samma dag i fjol, menar Niklas Blonér, VD på köpcentret Väla utanför Helsingborg.

 

Totalt sett har försäljningen på Väla köpcenter ökat med 5 procent under juli månad jämfört med samma period 2016. Det sägs vara regniga perioder som följs av soliga inslag som lett till den positiva försäljningstrenden. Det gynnar sällanköpsvaruhandeln på vädermässigt dåliga dagar och dagligvaruhandeln på soliga dagar då många inköpskaffar dagligvaror till både picknick och grillkvällar.

 

– Sällanköpsvaruhandeln får ett uppsving vid moln och regn. Vi har tid att spendera och då framstår shopping och fika som en trevlig semesterdag. Samtidigt ser vi att det är viktigt för handeln att säsongerna skiftar. Dröjer sommaren, som i år finns det större risk att man får sälja saker på rea istället, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk handel.

 

Halva resekassan går till shopping

Sverige är på god väg att blir ett attraktiv turistland, vilket är en pusselbit för en blomstrande cityhandel. En utländsk turist lägger i snitt halva sin plånbok på shopping. Samtidigt uppger allt fler handlare att även de upplever att antalet turister ökat markant i deras butiker, vilket är en positiv utveckling då shopping är den stor delar av turistmålet. Utländska turister spenderar 47 procent av reskassan på detaljhandel - och den så kallade shoppingturismen ökar för varje år, menar Hans Tjernström.

 

Säsongens vinnare är, i vanlig ordning, bygg- och trädgårdshandeln. Men även för sportbutikerna har sommarsäsongen varit god.  

 

Källa: HD.se

Kassa med webshop i ett system
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram