2018-12-11

I Storbritannien växer fysisk handel tack vare e-handeln

I februari stod e-handeln för över 20 procent av den brittiska detaljhandeln. Samtidigt visar tillväxten i e-handeln starka samband med försäljningstillväxten i fysisk butik. Detta är ännu ett bevis på att köpbeteendet förändrats och att webbinfluerad fysisk handel är större än vad många tror.

 

Tillväxten i onlineförsäljningen under början av året gav ökad skjuts för hela detaljhandeln, som i sin helhet ökade med 1,1 procent i februari 2016. Detta visar en ny studie som genomförts av British Retail Consortium.

 

Online viktigt för fysisk butik

"Onlinekanaler spelade återigen en viktig roll i att driva detaljhandeln", säger Helen Dickinson, VD på BRC. Dickinson menar att om man tittar på försäljningen över alla kanaler de senaste tre månaderna, var webbens bidrag till den totala försäljningen hela 84 procent.

 

Den hittills mest köpintensiva perioden var föga överraskande dagarna innan och under Alla Hjärtans Dag. Här är Internets bidrag till försäljning i fysisk butik tydlig. Även om själva onlineförsäljningen inte var lika hög under kärlekshögtiden som de tidigare tre månaderna, så agerade webben avstamp för en försäljningspeak i fysisk butik.

 

"Mycket görs för att undanröja hinder mellan kanaler då konsumenten nu är kanal-agnostiker" kommenterade David McCoquodale, Head of Retail på KPMG, och tillade att skiftet i köpvanor mot Inernet också ger förnyat fokus för betydelsen av den fysiska butiken.

 

E-handeln fortsätter växa

Ökningen av onlineförsäljning överträffade tillväxten i fysisk butik i flertalet kategorier. 27,6 procent av klädesförsäljningen ägde rum online, vilket var tre procentenheter mer än i februari 2015. Inom leksaker stod försäljningen online för  26,3 procent av de totala leksaksförsäljningen - en ökning från 23,3 procent ett år tidigare.

 

"Storbritannien fortsätter att vara en global ledare inom detaljhandeln online och det beror på de betydande investeringarna som brittiska detaljhandlare fortsätter att göra i sina onlinekanaler", avslutade Dickinson.

 

Källa: Internet Retailing

Upptäck framtiden kassaregister med webbutik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram