Svensk Handels klädindex Stil visar trög utveckling för många klädbutiker som nu tillhör en ytterst trimmad bransch med pressade marginaler. Samtidigt redovisar HUI att den globalt växande e-handeln kan vara ett hot, men främst en möjlighet för svenska butiker.
Fokusera på globala initiativ
Utländska aktörer såsom tyska Zalando eller kinesiska Alibaba har vänt sina blickar mot den svenska marknaden. Även om leveranstiden från exempelvis Kina är längre än från Tyskland eller annan svensk ort, så är fraktkostnaden i vissa fall billigare från Kina. Anledningen är västerländska subventioner för kinesiska företag då Kina betraktas som ett utvecklingsland. Det innebär en stor omvälvning av marknaden och att hela Kina nu öppnas för svenska konsumenter.
Detta menar Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI, är en stor utmaning för detaljhandelsföretag i Sverige. Det ställer nya krav på handlarna som inte längre enbart kan ta en handfull lokala konkurrenter i beaktning. Nu måste både produkter och priser matchas mot hela världen. Prisläget är helt annorlunda, säger Andreas Svensson.
– Jag betalade nio kronor för frakt från Kina senast jag handlade. Det här innebär problem på sikt, frakt är en stor kostnad, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Den digitala konkurrensen kommer att öka
Men den globaliserade handeln förutspås också innebära stora möjligheter för svenska, lokala handlare. Möjligheterna för lokala handlare att själva ta klivit ut på den internationella marknaden är en realitet. Med rätt verktyg kan även dessa bedriva försäljning online till hela världen och utöka spelplanen från enbart den lokala marknaden. Specifikt tros leverans av varor och köpupplevelsen stå inför en stor utveckling.
För den svenska konsumenten är upplevelsen av att hämta ut ett skadat paket på ett undangömt utlämningsställe inte mätbart med känslan av köp i butik - det är en av flera konkurrensfördelar för den lokala handeln. Den fysiska närheten till konsumenten är central när de lokala handlarna slåss om konsumenternas uppmärksamhet på hemmaplan.
– Jag tror att det kommer att hända jättemycket framöver. Handeln har mycket att göra. Särskilt i slutfasen av köpet då varan levereras. Den svenska, lokala handeln kommer att bli snabbare, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Källa: Svd
Omnikanal / OmniCHANNEL
Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom. |
Unified Commerce
Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra. |
webbinfluerad fysisk handel
Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,
Webbinfluerad fysisk handel
Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik. |
Omnikanalstrategi
En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken. |
Omnikanalsystem
Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system. |
Har du frågor angående Sitoo Magazine är du välkommen att kontakta oss genom kontaktformuläret eller per telefon 08-5000 93 00. Adress: Sitoo AB, Oxtorgsgränd 2, 111 57 Stockholm.
Om Sitoo Webshop | Hjälp & användarguider Sitoo Webshop Om Sitoo Kassaregister | Hjälp & användarguider Sitoo Kassaregister
© 2013-2018 Sitoo AB. Alla rättigheter är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Prenumerera | Om Sitoo Magazine