2018-12-17

Jens Levin, VD Sitoo

Gammelkassorna äventyrar butikernas lönsamhet

KRÖNIKA. En stor anledning till låg lönsamhet inom detaljhandeln är att fysiska butiker inte anpassat sig till konsumenternas nya sätt att handla. Istället för att fokusera på låga priser bör handlaren utgå från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttja kraften på Internet till sin fördel. Det skriver Jens Levin, VD på Sitoo i en krönika på Dagens Handel.


Den smarta mobilen och surfplattan har förändrat vårt sätt att handla. Idag använder konsumenterna Internet som en shoppingassistent både inför och under ett besök i en fysisk butik. Även om den renodlade e-handeln växer, så utgör den endast 6,4 procent av den totala detaljhandeln. Det som är den stora förändringen idag är att hälften av alla köp i fysisk butik föranleds av en aktivitet på Internet, s.k. webbinfluerad fysisk handel. Förutsättningarna för att driva fysisk butik har därmed radikalt förändrats och utmaningen ligger i att möta konsumenternas nya sätt att handla.


I stort sett alla har idag smarta mobiler och de flesta använder sin mobil ungefär 150 gånger om dagen, vilket motsvarar en gång var sjätte minut. Dessutom har surftiden på smarta mobiler ökat väsentligt de senaste åren. Den smarta mobilen har blivit vår primära enhet för att surfa på Internet och detta har förändrat hela vårt sätt att handla. Konsumenterna använder Internet för att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta en fysisk butik i sin närhet.


Idag stirrar sig fysiska butiker blinda på att tävla mot renodlade e-handelsaktörer, där stora globala lågprisdrakar som Amazon pressar ner priserna. De fysiska butikerna försöker att tävla mot lågprisdrakarna på lågprisdrakarnas villkor, dvs. enkom med låga priser. Detta gör att priserna i den fysiska handeln pressas och lönsamheten uteblir. Inom detaljhandeln har lönsamhet minskat från 13 procent 2007 till endast 3 procent 2014. Detaljhandeln har fastnat i en fokusering på låga priser som är helt onödig.


Lojalitet till butikerna
Istället för att konkurrera med fokus på låga priser bör fysiska butiker utnyttja konsumenternas nya sätt att handla till sin fördel. Handlarna bör fokusera på att möta den stora webbinfluerade fysiska handeln. Konsumenterna gör sin ”hemläxa” på Internet, men genomför köpet i en fysisk butik och dessutom gärna i sitt närområde. Även om priset är en faktor i köpprocessen, så är det långt ifrån avgörande. Den stora webbinfluerade fysiska handeln visar tydligt att konsumenterna har en lojalitet till butikerna i sitt närområde. Konsumenterna värdesätter tryggheten i den fysiska butiken, det personliga mötet, god service, expertkunskap och rådgivning.


Nyckeln till framgång ligger i att handlaren utgår från sin fysiska närhet till kunden och samtidigt utnyttjar kraften på Internet till sin fördel. Eftersom konsumenterna idag ser den digitala och fysiska butiken som samma butik och gärna påbörjar sin köpresa på nätet för att sedan avsluta den i fysisk butik eller tvärtom, så är det är det oerhört viktigt för en handlare att förena den fysiska och digitala butiken till en helhet. Genom att använda Internet för att öka trafiken till den fysiska butiken, förbättra servicen, stärka kundlojaliteten och konvertera anonyma butiksbesök till personliga relationer, kan handlarna möta konsumenternas nya sätt att handla. Resultatet blir att handlarna kan höja sina priser med bibehållen konkurrenskraft och på så sätt öka sin lönsamhet.


Nya krav
För en tid sedan fick Ingemar Stenmark frågan i SVT hur pass väl han idag skulle hävda sig mot den sena 1970-talsversionen av sig själv, när han stod på topp. Utan att tveka svarade Stenmark att han åker snabbare idag. Anledningen är helt enkelt att skidorna idag är så mycket bättre.

 

Digitaliseringen ställer helt nya krav på butikernas systemstöd. Varken pc-baserade kassaregister (”gammelkassor”) eller renodlade e-handelslösningar är byggda för att möta den webbinfluerade fysiska handeln. För att lyckas som handlare krävs en ny typ av standardsystem som är opitimerade för att förena den fysiska och digitala butiken, s.k. omnikanalsystem.

 

Precis som i Stenmarks fall, så kan du som handlare bli betydligt mer framgångsrik om du har rätt utrustning som är anpassad för konsumenternas nya sätt att handla. Genom att utnyttja digitaliseringen till din fördel ökar både attraktionskraften och lönsamheten.

Källa: Dagens Handel 

Framtidens kassa - Kassaregister för Ipad
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram