2018-12-13

Fysisk handel är inte död men i desperat behov av förnyelse

E-handelsjättarnas framgång är inte längre en fråga. Frågeställningen är nu vilka som är beredda att göra vad som krävs för att göra dom sällskap på prispallen. Handlare måste ta av sig offerkoftan och börja ta för sig - med rätt verktyg i den fysisk butiken finns stora vinster att göra. Här är tre steg till vinsten. 

 

1. Investera i utmärkt service och upplevelse

Handlare är inte tillräckligt personliga och differentierade - och det gäller både sortiment och köpupplevelse i butik. När det blir allt lättare, och i vissa fall billigare, att handla online måste fysiska handlare själva skapa anledningar för konsumenten att besöka butiken.

 

Låt säga att du besöker butiken på hörnet. Butiken lockade in dig med kraftigt reducerade priser, men väl inne i butiken möts du av dålig service, oinspirerade produktdisplay och oorganiserade butikshyllor. Istället går du till butiken tvärs över gatan. Där presenteras sortimentet på ett inspirerande sätt, en engagerad butikssäljare hittar snabbt rätt storlek, och plaggen skickas dagen därpå från centrallagret till din arbetsplats med ett personlig meddelande. Det var en helt annorlunda, men fullständigt engagerande upplevelse.

 

Handlare behöver innovera sin verksamhet för att, inte enbart, förlora sina kunder till e-handlare men även till fysiska butiker på andra sidan gatan.

 

2. Mervärde, bekvämlighet, upptäckt och upplevelse

Trots att e-handeln fortsätter att växa finns det många skäl till att besöka en fysisk butik. Se på de varumärken som fortsätter att utöka sina butiksverksamheter - dessa handlare faller sannolikt inom någon av ovanstående kategorier.

Lågprisbutikernas framgång visar att mervärde och bekvämlighet fortfarande är ett vinnande koncept. Känslan av upptäckt och värdeelementen hos exempelvis Rusta eller andra varuhus rimmar väl med konsumenterna, och upplevelsen i att fynda är fortfarande svår att replikera på nätet.

 

3. Omnichannel - nu eller aldrig

Branschen har för länge sedan lämnat debatten om behovet av att erbjuda slutkonsumenten att handla när och där det passar dom. Trots detta har få handlare hunnit applicera omnichannel på sin existerande organisation. Processerna är klumpiga och osmidiga. Fysiska handlare måste omfamna digital handel som ett sätt att öka sin närvaro online och att driva trafik till butiken och där skapa bättre kundupplevelser. Det innebär att så snart som möjligt krossar de organisatoriska, tekniska och kulturella barriärerna som finns mellan samtliga kanaler.

 

Att satsa på upplevelsen i butik med fokus på mervärde, bekvämlighet, upptäckt och upplevelse är vitalt för att på riktigt kunna konkurrera om konsumenteras uppmärksamhet och lojalitet. Den sista, men kanske viktigaste, pusselbiten är verktygen i butik för att väva samman den fysiska och digitala butiken.

 

Källa: Retaildive

Kassasystem för retail med webshop
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram