2018-12-17

Från e-handel till omnihandel, en digital skönhetsupplevelse

Den framgångsrika nätbutiken eleven.se har gått från renodlad e-handel till fysisk butikskedja under 2016. Expansionen kan vara startskottet för utvecklingen av den svenska skönhetsbranschen, med visionen om fysiska butiker som ytterligare ett steg framåt i utvecklingen mot total omnihandel.

 

Med hjälp av olika  kreativa och digitala shoppinglösningar kan eleven nu erbjuda samma upplevelse och utbud i sina fysiska butiken som på nätet. Tidigt i processen blev Sitoo en partner i företagets utveckling då kassasystemet byttes ut till Sitoo Kassaregister. Därefter håller eleven på att genom Sitoo API utveckla butikskonceptet för att ge sina kunder en fullständig digital upplevelse, oavsett om de handlar online eller i butik. Skönhetskedjan går mot en komplett omnilösning.  

 

Grundare och VD på eleven, Michael Gegerfeldt, berättar att eleven inte bara tagit bort prislapparna och gett kunden tillgång till hela deras sortiment. De har även förenklat hur konsumenten betalar för sina produkter och hur man får hem dem. Ett exempel är möjligheten att betala med Klarna i alla kanaler.

 

"Vi ser att vår kunskap och långa erfarenhet från näthandeln kan anpassas för fysisk handel. Personalen i de befintliga butikerna besitter en stor kompetens och vi kommer tillsammans bygga ett nytt omnikanalskoncept för modern skönhetsshopping i framtiden”, berättar Michael Gegerfeldt

 

Skönhetsbutiken öppnade i april upp dörrarna till sin första butik i Uppsala. I slutet av maj lanserades butiken i Stockholm. Idag har de även en salong i Stockholm samt en tredje butik i Örebro.

 

Källa: Mynewsdesk

Retail Breakfast Club
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram