2018-12-17

Fler och fler e-handelsjättar öppnar fysiska butiker

Att Amazon mer och mer sneglar på den fysiska världen, dels genom satsningen på Amazon Books, har under det senaste året blivit allt tydligare. Inte långt efter är Nordens största bokhandel, svenska Adlibris, som även de nu storsatsar på fysisk handel genom Adlibris Marknad i Stockholm.

 

- Vår ambition är att Adlibris Marknad ska tillföra någonting nytt i butikslandskapet. Utöver att erbjuda samma låga priser som vi gör i vår nätbutik vill vi med kundens upplevelse som utgångspunkt skapa en bokmiljö som också är en lustfylld, välkomnande mötesplats, sade Adlibris marknadschef vid öppningen av Adlibris Marknad i november 2015.

 

Ett år efter lanseringen av Adlibris Marknad byter nu bolaget till Sitoo Kassaregister i den fysiska butiken som bättre matchar deras digitala huvudverksamhet. Adlibris är en i raden av större e-handelsbolag som väljer Sitoo som kassasystem när de kliver in i den fysiska världen.

 

Siktar på fysisk expansion

Likt Adlibris lanserade Amazone under 2015 sin första fysiska bokhandel. Framgångarna för Amazon Books har nu resulterat i ytterligare fyra butiker i USA. 

 

– Vi kommer definitivt att öppna ytterligare butiker. I detta tidiga skede handlar det om att lära sig, snarare än att försöka tjäna pengar, sade Jeff Bezos, grundare av amerikanska Amazon vid lanseringen av den fysiska bokhandeln.  

 

Amazon utvidgar sin strategi

Amazon, med sitt breda utbud, utvidgar nu omni-strategin till att omfatta ytterligare ett 30-tal fysiska pop up-butiker som kommer erbjuda teknikrelaterade produkter. På butikshyllorna kommer Amazon’s egna surfplattor, mediaboxar, Echo-högtalare och Kindle-läsare att stå.

 

- Samtidigt som kunderna redan kan se våra produkter online och hos återförsäljare såsom Best Buy och Staples, ville vi ge kunderna ytterligare ett alternativ, sade Amazon i ett uttalande vid den första butiksöppningarna.

Källa: Businessinsider och Mynewsdesk

Retail Breakfast Club 18 november
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram