2018-12-13

Fem olika konsumenttyper inom e-handel

Fem olika konsumenttyper inom e-handeln 

Enligt en studie från Nielsen Norman Group finns det huvudsakligen fem olika konsumenttyper inom e-handeln; Surfaren, Den produktfokuserade, Forskaren, Engångsshopparen och Prisjägaren. Att känna till olika motiv och vanor människor har när de kommer till din webshop hjälper dig som handlare att förbättra upplevelsen av din butik och öka din försäljning.

 

De fem olika konsumenttyper som Nielsen Norma Group identifierat i sin studie är:

1. Surfaren
2. Den produktfokuserade
3. Forskaren
4. Prisjägaren
5. Engångsshopparen

 

1. Surfaren

Surfaren besöker sina favoriter eller nya platser för att få inspiration och fördriva tiden. Surfaren vill ta del av de senaste trenderna, drömmer om framtida inköp och vill vara beredd på nästa shoppingtur. Surfaren använder i huvudsak nätet för att förbereda sig inför ett besök i den fysiska butiken. Surfaren vill se vad som är nytt, vad som är trendigt, och vad som är på rea. När surfaren kommer till en plats på regelbunden basis vill de inte se samma information som veckan innan. De är där för att se nyheter.

 

Surfaren använder din webbplats som underhållning och inspiration. Det finns en stor möjlighet att vända dessa besökare till köpare. Om surfaren har en genomgående bra upplevelse på din webbplats och hittar saker de gillar, kommer de att vara mer benägna att återvända till din webbplats - eller din fysiska butik - när de är redo att köpa.

 

Viktigt för att tillfredsställa surfaren: 

• Presentera nya och populära produkter samt kampanjer

• Lätt att hitta nyinkomna produkter och rekommendationer

• Möjlighet att dela information om produkter som man gillar

 

2. Den produktfokuserade

Den produktfokuserade är inte ute för att surfa. Den produktfokuserade vill bara hitta en specifik produkt, bekräfta att det är den rätta och köpa den. Vissa ser inte på produktbeskrivningar alls. En snabb titt på namn och bild bekräftar att produkten är den rätta, sen är de redo för köp.

 

Den produktfokuserade har inte bråttom, men tänker heller inte dröja kvar och tillbringa kvalitetstid på hemsidan. Den produktfokuserade kan lägga märke till ett erbjudande, men kommer sannolikt att fortsätta med sitt avsedda köp utan vidare eftertanke.

 

Viktigt för att tillfredsställa den produktfokuserade:

• Tydlig beskrivning av varje produkt (namngivning och produktbilder)

• En effektiv sökning som gör det enkelt att snabbt hitta rätt produkt

• En strömlinjeformad kassa för en smidig utcheckning

 

3. Forskaren

Precis som den produktfokuserade konsumenten har Forskaren ett tydligt mål. Forskaren planerar att köpa, men köpet kan ske i dag, i morgon, nästa vecka, eller om sex månader. Forskaren samlar produkt- och prisinformation, uppdaterar sig gärna om produktnyheter eller är redan kunnig och letar rätt pris och kombination av funktioner.

 

Forskaren kan besöka flera hemsidor för att samla information innan de bestämmer sig för ett köp. Skall du som handlare konvertera dessa till köpare är förtroende extra viktigt. Ser Forskaren att du erbjuder detaljerade produktbeskrivningar, utmärkt support och tydlig navigering är de mer benägna att köpa. Missar du detta kommer forskaren inte tillbringa någon tid på hemsidan, än mindre köpa ditt erbjudande.

 

Viktigt för att tillfredsställa forskaren:

• Tydliga och detaljerade produktbeskrivningar

• Lättbegripliga förklaringar av produktegenskaper och definitioner

• Användarrecensioner

• Enkel jämförelse mellan produkter

 

4. Prisjägaren

Prisjägaren letar efter bästa möjliga erbjudande, är helt enkelt ute efter fynd och lockas till köp av tanken på att göra en bra affär. Prisjägaren måste kunna hitta erbjudanden. Tydliga priser är ett måste. Gärna ett ordinarie pris i anslutning till aktuellt pris. Besparingar skall lyftas fram. Tillgängliga rabatter måste vara lätt att använda.

 

Prisjägaren är villig att lägga extra energi och tid på att kvalificera sig för en rabatt. Om du som handlare erbjuder rabatt för att få konsumenter att bli prenumeranter på ditt nyhetsbrev är det viktigt att säkerställa att rabatten skickas direkt. Detta eftersom prisjägaren räknar med att använda rabatten för inköp som redan ligger i varukorgen.

 

Viktigt för att tillfredsställa prisjägaren:

• Tydliga rabatter och besparingar (exemeplvis etiketter)

• Visar rabatter i anslutning till ordinarie pris

• Har en tydlig sektion för kampanjer och rabatterade produkter

• Erbjuder rabattkoder  som  är enkla att tillämpa

 

5. Engångsshopparen
Engångsshopparen kan vara produktfokuserad, surfa, fynda, eller forska. De är ofta på jakt efter en present eller har fått presentkort som de måste nyttja. Engångsshopparen har oftast ett mål i sikte, exempelvis en lista med produkter som bröllopsparet önskar sig och har inga avsikter att besöka butiken igen efter köpet. De har ett engångsbehov.

 

Dessa köpare är inte är bekanta med butiken de besöker, och i många fall inte ens med de produkter som erbjuds. De behöver en tydlig navigering på hemsidan för att hitta de produkter som de är på jakt efter. Tydliga produktbeskrivningar hjälper engångsshopparen att avgöra vad som bäst passar deras behov. Företagsinformation såsom organisationsnummer eller finansiell information stärker engångsshopparens tilltro på butiken.

 

Viktigt för att tillfredsställa prisjägaren:

• Tydliga navigering

• Fullständiga produktbeskrivningar

• Tydlig och pålitlig produktinformation

 

Källa: Nielsen Norman Group 

Starta e-butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram