2018-12-17

En lojal e-handelskund lika mycket värd som fem nya

E-handel och trogna kunder har inte alltid gått hand i hand. Detta håller nu på att förändras. Begreppet och nyckeltalet “känd kund” är nu hetare än någonsin förr, speciellt inom e-handel. Det är nämligen den kända och trogna kunden som kan vara handlarens bästa reklampelare.

 

Lojala kunder mer lönsamma
Studier visar att återkommande kunder i amerikansk e-handel står för hela 41 procent av intäkterna. Dock motsvarar de endast 8 procent av alla besökare. Värdet av en lojal och återkommande kund är idag lika stort som värdet på 5 nya kunder - och det är bemötandet online som visat sig vara den viktigaste aspekten.

 

Ett gott bemötande kan vara mödan värd

Det är enkelt att tala om vikten av trogna kunder, men svårare att peka på vad som gör dem återkommande. Baserat på kundens nya köpbeteende har bemötandet online visat sig vara lika viktigt som bemötandet i fysisk butik. Detta beror på att kunden inte längre gör någon skillnad på fysisk butik och e-handel. 

 

En tillgänglig kundtjänst, generösa returrätter och fri frakt över en viss summa har visat sig vara e-handelns främst konkurrensmedel. Att förlora pengar på enstaka affärer kan alltså vara mödan värd om det bidrar till att göra kunden nöjd och därmed återkommande.

 

Unikt utbud och kundrelationen i fokus

Förutom vikten av ett genomarbetat bemötande i alla led kan ett nischat och unika produktutbud föda återkommande kunder. Att erbjuda något unikt minimerar risken att kunden väljer ett annat varumärke och istället återvänder till din webshop. Detta i kombination med ett lyckat bemötande sägs vara receptet till framgång, och i längden det som bygger ditt varumärke.

Idag gör kunden inte heller någon skillnad på köp i fysisk butik eller online, det är dvs ingen skillnad om du gör affärer i butik eller på nätet. Oavsett kanal ligger nyckeln till framgång i de relationer som du skapar med din kund. Därför behöver du lära känna din kunder, annars handlar det bara om att expediera produkter.

 

5 tips för högre kundlojalitet


  • Fantastisk helhetsupplevelse – köp, betalning, leverans & retur.
  • En personlig relation till kunden, så kallad “känd kund”.
  • Kunnig och hängiven kundtjänst som inger trygghet.
  • Belöning av återkommande och lojala kunder.
  • Jobba långsiktigt med ditt varumärke.

 

Källa: Ehandel.se

Det nya sättet att driva butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram