2018-12-13

Jens Levin, VD Sitoo

E-handlare måste anamma responsiv design

KRÖNIKA. Under 2013 fick handel genom mobiler och surfplattor sitt stora genombrott. Mer än en fjärdedel av alla svenska konsumenter köpte produkter och tjänster via sina mobiler, och fler än hälften av alla konsumenter påbörjar sin köpresa på sina mobila enheter. Det har kort sagt blivit väldigt viktigt att synas i de kanaler där ens kunder befinner sig på ett fungerande sätt.

 

Dessvärre är det långt ifrån alla e-handlare som anpassat sig för mobilen. Nyligen publicerad statistik från DIBS visar exempelvis att 4 av 10 konsumenter avbröt sitt köp i mobilen för att sajten inte var mobilanpassad, eller att det betalningssätt man önskat inte tillhandahölls.

 

Som lösning på detta rekommenderar Google responsiv design framför lösningar som har en separat e-butik för mobiler. Den största fördelen med responsiv design är att besökarens upplevelse förblir kontinuerlig, eftersom webbutikens grafiska manér och navigering är detsamma för alla kanaler. Ytterligare en fördel är att man bara behöver uppdatera och underhålla en plattform. Men den främsta fördelen är möjligheten till en förtätad kundrelation.

 

Vill du lära dig mer om e-handel, dess möjligheter och responsiv design, anmäl dig till vårt frukostmöte Vinnande E-handel den 13 mars i Stockholm.

 

Jens Levin, VD Sitoo

Vinnande E-handel den 13 mars i Stockholm
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram