2018-12-13

E-handelscertifiering stärker förtroendet för e-handlare

Oron för bedrägeri online har minskat drastiskt de senaste åren - delvis på grund av vårt nya sätt att handla men även på grund av nya certifieringar som garanterar kunden seriösa e-handlare. Enligt en studie från HUI är webbutikens seriositet avgörande vid genomförande av köp.

 

Certifiering ökar förtroendet
Även om oron för bedrägeri online har minskat känner var femte svensk oro när de handlar över nätet, och 37% uppger att en certifiering är avgörande för att känna sig trygg när de genomför köp online.

- Många som handlar på Internet är oroliga för att förlora pengar vid sina inköp, speciellt när de handlar för första gången från mindre kända e-butiker. I många fall överger då konsumenten i slutskedet sin kundvagn och väljer en annan butik varvid e-handlaren förlorar dessa nästan klara beställningar. Som en hjälp för e-handlare att öka konverteringen och intäkterna inför vi ett automatiskt köpskydd som omfattar alla som handlar i en Certifierad E-handelsbutik, berättar Greger Berg, ordförande för Nordisk E-handelscertifiering. 

Rådet för E-handelscertifiering tar nu steget mot den nordiska marknaden. Idagsläget innebär det mottagande och granskning av certifikat för butiker i Norge och Danmark. 

 

Sitoo erbjuder sina webshopskunder en certifiering i samarbetar med Rådet för E-handelscertifiering. Läs mer om hur du kan certifiera din e-handel här.

Källa: Rådet för E-handelscertifiering 

Retail Breakfast Club 2 oktober i Stockholm
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram