2018-12-11

E-handelns omsättning tros öka med 600 procent

Mobilen är fordonet på digitaliseringens motorväg in i detaljhandeln, och kundernas onlinevanor förändras hastigt. E-handeln fortsätter att vinna marknadsandelar på den fysiska handelns bekostnad och det går fort. Om 10 år förutspås omsättningen från svensk detaljhandel i digitala kanaler motsvara nästan 300 miljarder kronor - en ökning på 600 procent från 2014.

 

Vi är vana att handla från våra datorer, men under de senaste 6 månaderna har 37 procent av all svensk onlinehandel gjorts via en mobil - och våra nordiska grannar ligger inte långt efter. Drygt 33 procent av danskarna och 32 procent av norrmännen valde under samma tidsperiod att handla med sina mobiltelefoner på webben. Siffrorna visar på snabbt förändrade onlinevanorna. Det vi handlar mest via våra mobiler är kläder, resor och media. Samma undersökning visar resultat som pekar på att den mobila trafiken kommer gå om trafiken från datorer under 2015.

 

Fokus på köpupplevelsen
Trots våra nya konsumentbeteenden, genom såväl research som köp via mobilen, har endast hälften av svenska e-handlare mobilanpassat sin webshop. Enligt vår egen utsaga i samklang med Swedbanks rykande färska rapport är satsningar på en omnikanalstrategi med en mix av digital och fysisk handel positiv för svensk detaljhandel. Omnikanal är vägen för de fysiska butikerna att möta vårt nya internetbaserade köpbeteende.


Källor: DemandwareDibs Nordisk E-handel 2014 & Affärsvärlden 

Prova gratis - Starta en mobilanpassad webbutik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram