2018-12-11

E-handeln och kundnöjdheten ökar, så här såg våren 2017 ut

E-handelskonsumtionens utveckling jämfört med samma period föregående år visade en ökning med 22 procent under mars månad. Det är en utveckling som både är positiv och negativ för den fysiska handeln. Vilket håll utvecklingen går åt beror på hur digital den fysiska butiken är - eller har möjlighet att bli. 

 

Ökad köpfrekvens

2 av 3 svenskar e-handlade under våren 2017. Konsumentbeteendet stämmer i stora drag överens med det beteende som vi såg hos svenska konsumenter föregående vår, dock med ökad köpfrekvens på nästan alla marknader. Framförallt e-handlades mode och skönhetsprodukter. Mode är även den kategori där flest köp genomförs online, under mars månad hela 37%, vilket är en ökning från 33% från föregående år.

 

1 av 3 onlineköp genomförs idag med mobilen, samtidigt som antalet e-handelsköp från andra länder än Sverige ökar. 17% av de svenskarna konsumenterna klickade hem varor från utlandet under mars månad. Främst gjordes köpen från kinesiska hemsidor, 34%, tyskland stod för 23%, och USA för 13%.

 

Så ser levereransen ut

Knappt hälften av alla e-handlande konsumenter fick möjligheten att välja hur deras köp skulle levereras. Vanligaste leveranssättet är fortfarande leverans till ombud. På andra plats kommer att få köpet direkt hem i brevlåda. Att få köpet lämnat utanför dörren utan kvittens blir också allt vanligare. Av de som e-handlade under våren valde endast 12% att returnera en eller flera varor.

 

Kommunikationsmässigt bör handlare satsa på kunskap och bemötande. När det kommer till kraven på produktinformation anses lagerstaus, specifikationer och produktbilder absolut nödvändigt. Tittar man på enkom köpupplevelsen online är navigering, enkelhet, och checkout tre primära områden att satsa lite extra på. 

 

Överlag är svenska e-handelskonsumenter väldigt nöjda med hela köpprocessen, enligt en undersökning gjord av Postnord där kundnöjdheten landade på 4,4 på en femgradig skala.

 

Källa: E-barometern

Kassasystem för kedja och butik från Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram