2018-12-17

Folkölsbutiken på Södermalm har valt Sitoo

Dryckesfantast som öppnat Folkölsbutiken på Söder

I slutet av augusti slog Folkölsbutiken, en av landets första butiker med fokus på renodlad folköl, upp sina dörrar på Söder i Stockholm. Dryckesfantasten Johan Palo vill samla nordens bästa microbryggerier på ett och samma ställe och framhäva hantverksdrycker upp till 3,5%. 

 

Johan Palo har alltid gillat goda drycker och framförallt öl, men intresset har aldrig legat i berusningen. Han blev därför otroligt glad när det för två år sedan började dyka upp god folköl i hans lokala mathandel. Det var då idéen om en folkölsbutik föddes. 

 

“Då var marknaden inte mogen, varken i produktionsled eller konsumentled. Men under 2015 började jag göra slag i saken, och det tog längre tid än jag hade räknat med. Att fixa lån, hitta en lokal, kontakta producenter gjorde att jag kunde öppna i augusti 2016”, berättar Johan Palo.

 

Folköl en växande marknad
För 15 år sedan fanns det ingen butik av detta slag och utbudet av Svenska lokala bryggerier var begränsat till ett 30-tal. Öl-trenden kallade då för imperial och innebar en hög alkoholhalt och mycket kraftig smak.

“Man mäktade endast med 1-2 munnar på grund av den intensiva smaken. Dessutom var säljkanalerna begränsade med anledning av den höga alkoholhalten. För två år sedan växte en internationell motreaktion till imperial fram, så kallad session. Session IPA, Session Pale ale, session stout etc, vilket går ut på att man ska kunna dricka fler öl under en ‘drinkin session’. Ölen ligger som oftast på 3-4,5%” berättar Johan Palo.

 

Sessionsölen ökade bryggeriets försäljningsvolym vilket satte fart på de svenska bryggerierna och allt fler småbryggerier började tillverka god öl på hantverksmässigt vis. Trenden ledde till en förändring på marknaden och idag finns det ca 300 bryggerier i Sverige som gör en eller flera ölsorter under 3,5%. Folkölsbutiken siktar på samla alla de kvalitativa bryggarnas produkter som annars bara hade sålt på den lokala dagligvaruhandeln.

 

En godisbutik för vuxna
När kunden kliver in i Folkölsbutiken möter den en butik fylld med goda drycker för alla tillfällen och smaker. På hyllorna finns bland annat årgångsmust från Gastronomigruppen, folkmjöd, torra bärprodukter, och fruktsoda från både Sverige och Danmark som av fantaster beskrivs som ren kärlek på flaska.

 

Johan Palo upplever att kunder som är intresserade av öl, men som saknar kunskap, har svårt att hitta drycken de söker på nätet. Därför har en fysisk butik varit det självklara valet.

 

För tillfället finns Folkölsbutiken som enskild butik på Hornsgatan 24 i Stockholm. Nästa butik planeras öppna i Göteborg under 2017. Det finns även planer att på sikt utöka verksamheten med någon form av webbförsäljning.

 

“Jag har märkt att intresset är stort för goda drycker under 3,5% så det kan bli fler butiker runt om i landet. Nu är allt så nytt så vi får se om vi satsar på distribution, webbförsäljning mot konsument, försäljning mot krog. Det får tiden utvisa” berättar Johan Palo.  

 

Utmaningar med växande artikelregister
Butikens största utmaning är volymen produkter som ständigt växer i antal. Därför är verksamheten i behov av ett system som hjälper dem att hålla reda på sortiment och lager. Butiken kräver ett komplext men samtidigt snabbt och lättanvänt system.

 

“I valet av kassaregister var det väldigt viktigt för mig att systemet är svenskutvecklat. Det ger oss möjligheten att påverka hur systemet utvecklas. Lagerhantering är också viktigt för oss, och Sitoo är i framkant när det gäller nya innovationer. Det är ett snabbt system och det funkar kanon” berättar Palo.

Butiksägaren berättar att han fick en son 4 dagar efter butikslanseringen. Att hans egna föräldrar då kunde sköta butiken och hantera den molbaserade kassan i 8 dagar utan honom, fungerade helt utan problem.

 

“Jag valde Sitoo för att slippa huvudvärk. Och det har jag inte fått. Jag kan framöver sitta hemma och se vad som sker i butiken”, säger Johan Palo.

Retail Breakfast Club 18 november
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram