2018-12-17

Digitaliseringen bäddar för den lokala butikens uppsving

Tack vare digitaliseringen kan mindre butiker mäta sig med de stora spelarna. Lokala butiker kan idag arbeta med infrastruktur som ligger i linje med globala kedjor. Denna våg av digital förändring är inte enbart en fingervisning, utan snarare en realitet för alla handlare som blundar för den digitala revolutionen.

 

Nya studier pekar på ett växande gap mellan de handlare som använder ny teknik för att anpassa sig till konsumenternas nya sätt att handla, och de som vänder andra kinden till.

 

Survival of the fittest

Det har kallats för företagens Darwinism: teknikfrämjande småföretag kommer överleva de som vägrar att utvecklas, eller gör det för långsamt. En ny undersökning visar att 99 procent av småföretagen som identifierats som teknikfrämjande småföretag på marknaden har välkomnat digitaliseringen, varpå majoriteten har investerat i molnbaserade IT-applikationer. Nästan hälften av dessa teknikfrämjande småföretag har visat förbättrade nyckeltal som ett resultat av att de implementerat ny teknik i sin verksamhet.

 

De teknikfrämjande handlarna tar inte enbart till sig digitaliseringen för att förbättra sina egna affärer, utan även för att skydda sig från hungriga nykomlingar som över en natt kan göra gamla arbetssätt till dödsdomen för ej uppdaterade handlare.

 

Uppfinn inte hjulet på nytt

De som bäst nyttjar digitalieringen till sin fördel gör det genom att förbättra gamla processer med ny teknik - de uppfinner inte hjulet på nytt utan skapar bättre förutsättningar för att spela ett gammalt spel.

 

Källa: HP 2015 Report - Profiling Infrastructur Ledars

Retail Breakfast Club 2 oktober
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram