2018-12-13

Butiksägaren Aspelin

Digital teknik lyfter butikerna i Borlänge Centrum

Näthandeln är inget hot mot centrumbutiker på lokala orter. Tvärtom, digitaliseringen är den fysiska butikens möjlighet att bli mer lönsam, menar Jens Levin VD på Sitoo, under ett besök i Borlänge. Det är modebutiken Aspelins i Borlänge Centrum ett levande bevis på.

 

Inbjuden till Borlänge Centrumförening, mötte Jens Levin en tidig fredagsmorgon ett 20-tal handlare i Borlänge, däribland Fredric Aspelin som tillhör tredje generationens butiksägare av herrbutiken Aspelins i Borlänge Centrum.

 

– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredric Aspelin till bland annat Dalarnas Tidning som också var på plats.

 

Möjlighet för lokala butiker
Internet blir ett skyltfönster som lockar kunden till butiken. Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, menade Jens Levin som också pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i fysisk butik. Detta är något som han menar är en stor möjlighet för lokala butiker, och en stor möjlighet för butikerna i Borlänge Centrum. Budskapet är att näthandel är en möjlighet för lokala butiker att synas.

 

Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin och tillägger att vi säljer mer än någonsin tidigare, och konsumenterna lägger mer pengar än tidigare. Ändå sjunker lönsamheten.

 

- Vad har vi gjort för fel? Den lokala handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sin fördel, dvs närheten till kunden, har man hamnat i ett ”lågprisracet”, berättar Jens Levin.

 

Det lokala är din konkurrensfördel
Handlarna i Borlänge fick bland annat insikt i hur och varför handlare fastnar i ”lågprisracet”, vilket resulterar i att lönsamheten inom detaljhandeln generellt sett minskar. Enligt Jens Levin är det tre saker som fungerar på nätet förutom lågt pris, nämligen varumärke, nisch och lokalt - med betoning på lokalt. Att konkurrera med nationella och internationella giganter på lågt pris är inte lätt för en butik i Borlänge, men det lokala och närheten till kunden är en väldigt stor fördel.

 

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sju procent genomför hela köpresan på webben.

 

Fredric Aspelin jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen. Han ser inte utvecklingen som ett hot, utan som en möjlighet för den lokala handeln i Borlänge.

 

– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlaren Fredric Aspelin.


Källor: Dalademokraten, Dalarnas Tidningar, Dagens Handel

Kassaregister och webshop i samma lösning
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram