2018-12-13

Detaljhandelstrender som vi förväntas se under 2016

Vad kan detaljhandlare förvänta sig under 2016 och hur kommer mobilen in i bilden? Vi har samlat de tre starkaste trenderna som börjat ta form redan under hösten 2015, och som eventuellt kan komma att förändra detaljhandelslandskapet under 2016.

 

Omnihandel är här för att stanna 

Mastercard tog under hösten fram en rapport som visade att 8 av 10 köp i fysisk butik är webbinfluerade, dvs föranleds av aktivitet på Internet via en dator, mobiltelefon eller surfplatta. Kommande år tros denna trend inte dala, utan snarare växa sig än starkare. Fysiska handlare uppmanas att föra samman den fysisk och digitala butiken till en helhet för att möta konsumenternas sätt att handla.

 

Mobilen - verktyget för handeln

Shopping via mobiltelefonen har aldrig varit så hög som i november 2015 och mobilens påverkan på kundens köpresa blir bara större och större.

 

Allt fler handlare har introducerat click-and-collect, som låter kunden handla online och hämta varan i butik. Vissa skickar då ett meddelande till kunden via SMS när varan är klar för upphämtning, och en del har även börjat experimentera med beacons som meddelar handlaren när kunden närmar sig butiken för att hämta sina vara.

 

Att vara ‘mobil’ växer sig också allt starkare i handlarnas vardag. Under 2016 förväntar vi oss nämligen allt fler molnbaserade, mobila verktyg för handlare. Handlarna blir mer flexibla, ej bundna till äldre och komplicerade system och har möjligheten att problemfritt byta till mobila omnikanallösningar. Dessa lösningar gör det möjligt för handlarna att skala sin verksamheter snabbt, arbeta vartifrån som helst och få en vy över olika delar av verksamheten i relatid. Samtidigt ökar deras försäljning och möjligheten till bättre kundservice.


Lojalitet är nyckeln

Även om dagens konsumenter fortfarande värderar kampanjerbjudanden och rabatter kan handlare inte förlita sig på att det automatiskt kommer föda lojala kunder. Ännu en rapport från Mastercard visar att endast 18% av konsumenterna säger att kampanjer är viktig för dem. Handlarna kommer således under 2016 behöva utnyttja tekniken för att bemöta specifika kundsegment med högkvalitativa produkter genom sömlösa och sköna köpprocesser. Experter menar att vi under 2016 kan väntas oss att se pionjärer inom den nya detaljhandeln där traditionella lojalitetsprogram förädlas med mobilappar som sammankopplas med handlaren butiksdatasystem för att skapa ännu personligare erbjudanden byggda på kunskap om kunden.

 

Källa: Internet Retailing

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram