2018-12-11

Detaljhandelsexperternas tips från andra sidan Atlanten 

USA har länge legat i framkant vad gäller detaljhandel - både över nätet och i fysiska butiker och gallerior. Ta del av och låt dig inspireras av de amerikanska detaljhandelsexperternas bästa tips på hur du berättar en visuell historia genom ditt skyltfönster, hur du motiverar till butiksbesök och framförallt hur du kopplar ihop den digitala och fysiska butiken. 


Tips 1 - Koppla ihop online och offline
“Med all mänsklig kunskap tillgänglig i mobilen shoppar konsumenter smartare än någonsin tidigare. För att tillgodose dessa informationstörstande konsumenter och underlätta oplanerade inköp, är det viktigt att butiksmiljöer ger tillgång till rik produktinformation, och framför allt ger ‘social proof’ i butikerna, motsvarande produktrecensioner online. Hälften av alla konsumenter använder digitala verktyg innan köp, men de allra flesta vill slutföra sina köp i butiken. Tillgodose sätt att hitta butiken, tillgång till butikens lagersaldo i relatid och en plan för lokal SEO är bland de mest värdefulla digitala aktiviteterna för alla fysiska detaljhandlare” säger Jason Goldberg, Grundare av RetailGeek, GVP Commerce Strategy, Razorfish.

 

Tips 2 - Sluta aldrig undersöka

“Sluta aldrig undersöka. Undersök och jämför din försäljning - eller avsaknaden av den - med föregående dagar och år. Undersök dina konkurrenter och deras kunder. Undersök dina egna kunder och potentiella kunder. Undersök nyaanställda innan anställning, och undersök säljavdelningen och kundservicen för att hjälpa dem att lyckas. Listan kan göras lång, men det är väldigt enkelt. Undersök alltid vad du kan göra för att förbättra din försäljning, din marknadsföring, det du säljer, dina anställda och dig själv. Sluta aldrig undersöka” säger Nicole Leinbach Ryhle, talare, författare och grundare av Retail Minded.

 

Tips 3 - Ge folk en anledning att besöka din butik

“Det första man som handlare bör göra är att ge kunderna en anledning till att besöka butiken. En del butiker håller exklusiva event, erbjuder ett begränsat antal varor under en viss period eller rabatter som distribueras online för att användas i butiken” säger Bryan Eisenberg, författare och grundare av Idealspots.

 

Tips 4 - Fokusera på hur du säljer

“I lite mer än 25 år har vi gått från en ekonomi baserat på varors och tjänsters sällsynthet, till en som omfattar otänkbart överflöd. Det är väldigt lite som du kan sälja som inte kan säljas någon annanstans. Fokusera istället på hur du säljer det. Differentiera köpupplevelsen totalt och se till att den är fantastisk. Produkter kommer och går men det kommer alltid finnas en marknad för fantastiska upplevelser” säger Doug Stephens, grundare av Retail Prophet och författare av “The Retail Revival”. 

 

Tips 5 - Berätta en visuell historia

“Ditt skyltfönster är din inbjudan till förbipasserande. Se till att det berättar en historia, och berättar den väl. Ett väl disponerat skyltfönster uppmanar till impulsköp och ökar kundens nyfikenhet. Det kan till och med beröra dem emotionellt” säger Bob Phibbis, The Retail Doctor, talare och konsult.

 

Källor: Jason Goldberg RetailGeek, Nicole Leinbach Ryhle Retail Minded, Bryan Eisenberg Idealspots, Doug Stephens Retail Prophet, Bob Phibbis The Retail Doctor


Sitoo POS - Kassaregister för Ipad
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram