2018-12-13

Jonas Arnberg, Chefsekonom Svensk Handel

Det stora detaljhandelsskiftet

Samhälle, handel och konsumentbeteende står mitt i ett digitalt skifte som helt förändrar villkoren för handeln. E-handeln växer kraftigt, konkurrensen från digitala aktörer ökar snabbt och globaliseringen gör sig påmind.

 

Konsumenter jämför priser innan de genomför köp och informerar sig via mobilen innan butik och produkt väljs, vilket ställer nya krav på hur handeln skapar trafik till butiken och kompetensen hos handelns medarbetare.

 

Digitaliseringens nya aktörer som Amazon och Zalando pressar också priserna kraftigt vilket sänkt handelns marginaler under flera år i sträck. Vi har nu en bransch vars lönsamhet är mycket svag och där konkurserna är högst i näringslivet. Samtidigt finns i den digitala revolutionen många möjligheter för handeln att förbättra sin affärsmodell och lönsamhet. Att registrera konsumentbeteende och via data pricka mer rätt i sina erbjudande. Digitaliseringen som förvirrat många av handelns aktörer erbjuder därmed också räddningen.

 

- Att ha en digital strategi är idag helt avgörande. Allt för många aktörer har stirrat sig blinda på e-handel och de svårigheter som finns att få e-handeln lönsam. Under tiden har man missat de enorma möjligheter som finns att höja köpupplevelse, marknadsföring och rådgivning med digitala lösningar för kunder och personal i butik, säger Jonas Arnberg, Chefsekonom på Svensk Handel.

prispress är inte vägen till framgång
Framtidens kassasystem redan idag
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram