De stora multinationella e-handelsaktörerna såsom Amazon slår på den lokala handeln med digital briljans och teknisk innovation. Dock ser vi nu en öppning för den lokala detaljhandeln där de kan slå tillbaka genom närheten till sina kunder. 2015 är The Age of the Consumer - Den nära och personliga kundrelationens era är här.
Kundrelationen en konkurrensfaktor
Kunderna ges idag större tillgång till mer information, de får ökad kontroll och förväntar sig att kunna handla när och där de själva vill. Detta sätter stora krav på detaljhandeln att anpassa sig till kundernas nya sätt att handla. De handlare som lyckas skapa den starkaste relationen till sina kunder kan göra det till sin största konkurrensfaktor. Låga priser och pressade marginaler kan inte längre mäta sig med en nära och lojal kundstock.
Genom ett större kundfokus kommer de vinnande handlarna vara de som anpassar sig bäst och som utnyttjar sin kundnärhet till sin fördel. Handlarens närhet till sina kunder både fysiskt och online är ett framgånsrecept som bäddar för en "homerun". Genom en omnikanalstrategi kan den lokala detaljhandeln implementera kundernas mobila onlinevanor i sin verksamhet, göra kunderna till stammisar och satsa på kundens köpupplevelse i alla aspekter. Det vassaste vapnet blir då ett kassaregister som talar med både den fysiska butiken och en responsiv webshop.
Fokusera på värdeskapandet
Visst är det viktigt att hålla sig ajour med sina konkurrenter och deras erbjudanden, men fokuset bör ligga på vad dina kunder efterfrågar och vilket värde du kan skapa för dem. Istället för låga priser bör du som handlare fokusera ännu mer kraft på att ta reda på vad dina kunder verkligen vill ha och erbjuda detta på bästa möjliga sätt. Lär känna dina kunder, för de är dina bästa vänner.
Källa: The Huffington Post & Internetretailing
Omnikanal / OmniCHANNEL
Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom. |
Unified Commerce
Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra. |
webbinfluerad fysisk handel
Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,
Webbinfluerad fysisk handel
Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik. |
Omnikanalstrategi
En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken. |
Omnikanalsystem
Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system. |
Har du frågor angående Sitoo Magazine är du välkommen att kontakta oss genom kontaktformuläret eller per telefon 08-5000 93 00. Adress: Sitoo AB, Oxtorgsgränd 2, 111 57 Stockholm.
Om Sitoo Webshop | Hjälp & användarguider Sitoo Webshop Om Sitoo Kassaregister | Hjälp & användarguider Sitoo Kassaregister
© 2013-2018 Sitoo AB. Alla rättigheter är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Prenumerera | Om Sitoo Magazine