2018-12-17

Den mobila e-handeln har exploderat

Den mobila e-handeln har exploderat

Handeln genom mobiler och surfplattor har under 2013 fått sitt stora genombrott. Nu köper mer än en fjärdedel av alla konsumenter produkter och tjänster via sina mobiler. Detta medför dock utmaningar för e-handlare. Hela 4 av 10 konsumenter avbryter köp i mobilen för att sajten inte var mobilanpassad.

 

DIBS årliga konsumentundersökning, Svensk e-handel 2013 (tidigare E-handelsindex) har precis lanserats och denna analys av den svenska e-handelsmarknaden visar på att den mobila e-handeln har exploderat. Alla åldersgrupper handlar med mobilen, men den största ökningen är bland åldersgruppen som handlar absolut mest, dvs 35-54 år, där handeln via mobilen dubblerats det senaste året. Under 2013 började 733 000 nya konsumenter i Sverige att handla genom mobilen. Att handla med mobilen har haft störst genomslag i Stockholm. Men i resten av landet är ökningen snabbare.

 

DIBS analys belyser vikten av att ha en mobilanpassad webshop. Många konsumenter avbryter köp om e-butiken är krånglig. Unga ställer högst krav och nästan hälften av alla konsumenter mellan 15 och 34 har avbrutit köp därför att e-butiken inte är optimerad för mobiler.

 

Läs DIBS analys Svensk e-handel 2013

Starta nätbutik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram