2018-12-13

Butiker som spelar rätt musik ökar intäkterna

En ny rapport utförd av HUI Research om bakgrundsmusik och dess effekter på konsumenternas beteende, visar att musiken har betydande påverkan på försäljningen i butiken. Intäkterna i butiken kan öka upp till 78 procent med bakgrundsmusik. Tempot i musiken är särskilt viktigt och mellan ”fel” och ”rätt” tempo kan försäljningen skilja med 36 procent.

 

Större intäkter med musik

Rapporten visar att butiker och miljöer som spelar musik, jämfört med de som inte gör det, får ökade intäkter - upp till 78 procent.

 

Rätt musik

Rapporten visar att det inte bara handlar om att spela musik. Det måste även vara rätt musik. Tempot är särskilt viktigt. Skillnaden i dagsförsäljning mellan “fel” eller “rätt” tempo kan skilja sig med 36 procent.

 

Ibland är “fel” musik rätt

Musik kan användas för att få människor att undvika platser. T.ex. har Londons tunnelbana börjat spela klassisk musik för att förhindra gängbildning. Personrån minskade med 35 procent och vandalism med 37 procent.

 

Soundtrack Your Brand / Spotify Business kontaktade HUI Research (Handelns Utredningsinstitut) med ambitionen att ta forskningen om bakgrundsmusik till en ny nivå. HUI Research bedriver nu en oberoende och akademisk forskning inom bakgrundsmusik. Denna rapport var ett första steg till att förändra forskningsklimatet med syftet att ta fram resultat på hur mycket musiken faktiskt påverkar konsumentbeteendet.

 

Källa: Soundtrack Your Brand & HUI Resarch

Kassaregister och webshop i ett och samma system
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram