2018-12-17

Bristen på produktinformation får kunderna att backa

En ny undersökning från GS1 i Storbritannien visar att 40% av kunderna ger upp online-köp om produktinformationen brister. I samma rapport framkommer det att 24% av kunderna litar mindre på information som ges i en onlinebutik än på information som ges i en fysisk butik. Nästan 50% av kunderna hade också avstått ett köp online av skälet bristande förtroende för återförsäljaren.


Forskningen som har gjorts av GS1 Storbritannien har publicerats av Internet Retailing, visar tydligt att information, tydlighet och öppenhet är allt viktigare för kundrelationen. Undersökningen lyfter också fram skillnaderna mellan kundens upplevelse av att handla i en e-handel i förhållande till att handla i en fysisk butik.

 

Kundens upplevelse av utebliven information kring en produkt online får exakt samma effekt som när en kund befinner sig i en fysisk butik och varan inte finns i lager, menar GS1 i artikeln. Att inte ha tydlig information kring exempelvis tillverkningsland, ingredienser, innehållsförteckning, transportsätt, miljöaspekter såsom materialursprung etc. är sådant som skapar otrygghet hos kunden.

 

Snabba digitala och sociala medier förändrar dessutom hur konsumenter tänker, beter sig och interagerar med varandra och med företag. Något som kan skapa enorma konsekvensker för detaljhandeln. GS1 menar att morgondagens ledande varumärken kommer att behöva se över helheten och leverera en sömlös, integrerad och pålitlig köpupplevelse om man vill behålla sina kunder. De företag som kommer att lyckas bäst är de som skapar trygghet och igenkänning oavsett försäljningskanal.

 

Källa: Internet Retailing. Läs artikeln i sin helhet här.

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram