2018-12-11

Betalningar direkt i chatt, app och SMS vanligt under 2017

Under 2017 och 2018 kan vi väntas se en rad nya betaltrender som sätter fokus på det forum där köpet genomförs. Det rör sig främst och digitala köp som sträcker sig över flertalet olika branscher och betalsätt. Konsumenten förväntas genomföra köp direkt i chatten, i butikens egna app eller per SMS, som redan nu blir ett allt vanligare alternativ.

 

Betalningar i chatten
Enligt undersökningar utförda på Facebooks egna användare vill majoriteten, 56%, primärt kommunicera med handlare och kundtjänst via chatt eller sms. Detta har skapat behovet av att på ett smidigt sätt kunna ta betalt i samma forum. Enkelheten skulle då ligga i möjligheten för konsumenten att kunna beställa, boka och betala med exempelvis Masterpass direkt i Facebook Messenger - utan att bli skickad någon annanstans.

 

Mastercard lanserade tidigare under året en bot-plattform med öppet API för tjänsten Masterpass. Först ut är chatten Facebook Messenger där det rent praktiskt kan gå till så att två privatpersoner chattar om val av kläder till kvällen evenemang. Då presenteras ett erbjudande från en butik där produktalternativ, pris, leveransmetod och tillvägagångssätt för köp presenteras direkt i chatten.

 

Betalningar i appen
Köp inuti appar, så kallade “In-app purchases” är vanligt förekommande bland butiks,- service- och restaurangappar. Syftet med en app som forum är delvis att knyta konsumenten så pass nära att betalningen blir nästintill automatiserad. Konsumenten behöver endast lägga till sina betalningsuppgifter i appen en gång för att sedan kunna betala med endast en klick, gång på gång. Detta förfarande tros bli en vanlig företeelse även inom prenumerationstjänster på mjukvara, i kollektivtrafiken och på konsulttimmar av olika slag.


Betalningar i SMS
Oberoende av var konsumenten befinner sig vid köptillfället finns idag i vissa butiker möjligheten att få ett SMS skickat till sin smartphone med en länk som presenterar olika val av betalsätt som kan genomföras direkt i mobilen. Fördelen med detta förfarande är dels att butiker kan erbjuda konsumenten att betala med exempelvis faktura, trots att butiken i vanliga fall inte erbjuder det betalalternativet. Dels att konsumenten inte behöver ladda ner en app för att genomföra köpet.

 

Källa: Breakit

Kassasystem och webshop
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram