2018-12-17

Augmented Reality öppnar nya möjligheter för detaljhandeln 

Detaljhandelslandskapet är överfullt av erbjudanden och traditionell marknadsföring går konsumenterna förbi. Därför tvingas handlare komma på nya och innovativa sätt att fånga konsumenternas uppmärksamhet. Ur detta behov har Augmented Reality, AR, tagit sitt kliv in i detaljhandeln. Här är fem sätt på hur AR kan används. Samtliga sätt är kreativa, innovativa och fungerar.  

 

AR är en realtidsapplikation som visar en bild av användarens omgivning genom exempelvis en mobilkamera tillsammans med information från en mjukvaruapplikation. Således blandar tekniken information från användarens fysiska omgivning med information som handlaren vill kommunicera till kunden.

 

AR ger handlare möjligheten att ge liv åt produkter, prislappar och skyltfönster. Framförallt möjliggörs ett helt nytt sätt att sälja produkter. Konsumenterna ges ett nytt sätt att upptäcka och interagera med varumärken och deras sortiment på en helt ny nivå.

 

Augmented Reality - 5 olika sätt

Här är fem innovativa exempel på AR inom detaljhandeln:

 

1. Personal Shopper
En undersökning gjord av IBM visar att 58% av konsumenterna vill få mer produktinformation i butiken innan ett köp, och 19% använder mobilen medan de handlar. För att möta detta konsumentbehov lanserade IBM en AR-applikation till mobilen; en personal shopper. Genom att titta på produkten genom sin mobilskärm i appen får kunden skräddarsydd information om produkten när de riktar mobilkameran mot den.

 

2. Provhytten
Topshop testar nu att utrusta omklädningrum med AR-teknik för att minska barriären till köp för stressade kunder som inte hinner testa plaggen. I provhytten finns nu speglar som låter kunden se hur kläder sitter på utan att ens prova plagget. Detta görs genom att projicera en bild av plagget på kundens spegelbild i omklädningsrummet.

 

3. Produktkatalogen

2013 lanserade IKEA en AR-produktkatalog som en app för smartphones. Genom AR-appen kan användaren se sin omgivning genom mobilskärmen och applicera olika möbler i rummet. Appen mäter även rummets storlek för att säkerställa att möbeln får plats och vilken modell kunden bör välja.

4. Sminkspeglar
Sminkmärket Shiseido har implementerat smarta AR-speglar i vissa av de butiker och varuhus där deras produkter finns till försäljning. Ansiktsbilden registreras i spegeln och kunden kan då applicerar det utvalda sminket på sin egen spegelbild för att se hur det passar just dem, utan att behöva applicera produkten på sitt eget ansikte.

 

5. Produktetiketter 
American Apparel har med en AR-app möjliggjort mobilscanning av produktetiketter. Kunden får då information om plaggens alla utföranden direkt i mobilen och kan exempelvis se alla färgvarianter som produkten finns i.  

 

Källa: CGM

Retail Breakfast Club 2016
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram