2018-12-17

Aspelins i Borlänge nominerad till Årets Modebutik 2016

Tack vare den framgång som Aspelins har nått genom digitaliseringen av sin lokala butik i Borlänge har butiken av Habit Modegalan blivit nominerad till Årets Modebutik 2016. Fredric Aspelin är tredje generationen handlare som driver herrbutiken Aspelins i samma lokaler sedan starten 1965.

 

Ett nytt konsumentbeteende
Med en åldrande kundgrupp hade försäljningen börjat dala när Fredric tog över butiken efter sin far. Efter beslutet att ta över butiken gick Fredric ut på en alltmer folktom gågata, tittade på butikens skyltfönster och frågade sig själv om han skulle vilja handla på Aspelins. Svaret blev nej. Fredric insåg att butiken behövde en makeover för att vända den negativa försäljningstrenden, både i sortiment och utseende.

I Borlänge centrum har butiksbesöken minskat kraftigt de senaste åren, något som även Fredric Aspelin märkt av. I slutet av 2015 tog Fredric beslutet att butiken ännu en gång behövde genomgå förändringar för att möta det nya konsumentbeteendet. Denna gång var det en digital makeover för att locka den målgrupp som butiken nu var anpassad för - en yngre kund som fanns där ute men som aldrig klev in i butiken.

 

Kundens förväntade upplevelse måste infrias
För att lyckas med utmaningen att digitalisera sin fysiska butik valde Fredric en lösning från Sitoo med webshop och kassaregister i ett och samma system. På så vis lyckades han knyta ihop den digitala världen med den fysiska.

- Jag ville driva kunder till min fysiska butik. När de sitter hemma och surfar på kvällarna efter ett par schysta skor vill jag att de ska komma till mig och prova, klämma och till slut genomföra köpet i min butik, inte i en webbutik.

 

Fredric menar att digitaliseringen också har varit viktigt för hur han vill att butiken ska se ut, att den ska vara en modern men hemtrevlig butik och komma bort från det gamla. Då rimmar det inte att ha en stor kassaapparat berättar Fredric. I butiken står en stilren iPad och på nätet finns en webshop som främst fungerar som ett skyltfönster än primärt som en försäljningskanal. Systemet ger även den kontroll som han som handlare behöver för att nå framgång.

- Det gäller att både vara digitaliserad för egen del och kunna räkna bakåt för att se vad som sålts. Men jag behöver också vara uppdaterad utåt mot kunden och ge service som riktade erbjudanden, ha öppet när kunden vill handla och även serva en kund som vill handla på nätet men hämta och betala varor i butiken.

Full kontroll och högre avkastning
Även innan bytet till Sitoo hade Aspelins en webbutik, men utan koppling till varken den fysiska butiken eller till lagret. Vid tillfällen kunde en order läggas online, men inte levereras till kunden då den hunnit sälja slut i butiken under dagen. För Fredric gav digitaliseringen och systembytet avkastning direkt.

- Helt plötsligt kom fyra, fem personer oberoende av varandra in i butiken under samma månad för att de hade sett på nätet att vi säljer smokings i butiken.

Fredric berättar att butiken bland annat femdubblat försäljningen av studentkostymer tack vare att Aspelins syns online. Kommande studenter i Borlänge söker på “studentkostym” på Google, hittar Aspelins och tar med sina föräldrar dit. De kan klämma, känna och få med sig en kostym hem samtidigt som föräldrarna upptäcker Aspelins utbud och inser att butiken nu erbjuder mode som tilltalar dem - mitt i Borlänge centrum nära där de bor.

Genom systemet som håller koll på försäljningen online och i butiken har Fredric nu full koll på vad som eftersöks, vad som köps och av vem. Han kan rikta marknadsföringen och ser redan att han kan dra ned på, och bättre anpassa, den traditionella dagspressannonseringen.

- I dag har jag bättre koll på vilka varumärken som säljs och framför allt hur mycket pengar jag tjänar på varje vara. Det har också lett till att jag nu plockar bort märken och faktiskt skalar ned antalet varumärken i sortimentet. Det handlar ytterst om marginaler och vilka jag tjänar mest kronor på.

Årets Modebutik 2016
Det var så det började för sju år sedan, att hitta ett sätt att styra folk in i butiken och öka trafiken på den lokala gågatan. Tack vare sina framgångar är Aspelins en av tre finalister på Habit Modegalan i tävlingen Årets Modebutik som går av stapeln på Münchenbryggeriet i Stockholm den 11 november.

 

Källa: Habit

Retail Breakfast Club 18 november
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram