För elfte året i rad arrangerades i november Habit Modegalan, som syftar till att hylla och uppmärksamma de företag, individer och innovatörer som under det gångna året påvisat prestationer utöver det vanliga för den svenska modescenen. I år var fyra varumärken, som digitaliserats med Sitoo, finalister varav två stod som vinnare i sina kategorier.
Under galan koras vinnare i 13 olika kategorier, bland annat Årets Modebutik, Årets Leverantör och Årets Designer. Utmärkelserna inom varje kategori föregås av nomineringar som granskas av en utvald jury bestående av branschexperter inom mode och retail, som tar fram tre finalister i vardera kategori.
Årets Modebutik
Vid årets Modegala var Aplace och Adisgladis två av tre finalister i kategorin Årets Modebutik, båda goda vänner och kunder till Sitoo. Slutligen var det Adisgladis som kammade hem förstaplatsen med motiveringen “Med passion, kunskap och ett gränslöst affärssinne har Årets Modebutik byggt ett snyggt förpackat koncept för målmedvetna konsumenter. Här går produkt alltid före varumärke. Trots minimala resurser har vinnaren lyckats skapa en unik och visionär shoppingdestination där idealism och kommersialism går hand i hand”.
Årets Leverantör
I kategorin Årets Leverantör tog en tredje Sitoo-kund, Our Legacy, hem vinsten med nomineringen “Ett komplett och omedelbart igenkännligt varumärke som vågar vara både experimentellt och tillgängligt för modeintresserade män i Sverige och utomlands. Årets Leverantör visar att originalitet och kreativ oräddhet kan gå hand i hand med ett starkt resultat”. Our Legacy var även nominerade till Årets Designer tillsammans med ATP Atelier och Ida Sjöstedt, där slutligen Ida Sjöstedt stod som segrare.
Årets Inredningskoncept
Finalisterna i kategorin Årets Inredningskoncept var i år Stadium Pulse, Kavat och Eytys som implementerat Sitoo Kassasystem i sina butiker. Nomineringen som gjorde Sitoo-kunden Eytys till finalist löd “En hyllning till den fysiska butiken där kärleken till form, arkitektur och design sätter produkten i strålkastarljuset. Ett koncept som visar vägen för en annars traditionell bransch”. Slutligen var det Kavat som blev utsedda till Årets Inredningskoncept.
Källa: Habit Modegalan
Omnikanal / OmniCHANNEL
Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom. |
Unified Commerce
Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra. |
webbinfluerad fysisk handel
Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,
Webbinfluerad fysisk handel
Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik. |
Omnikanalstrategi
En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken. |
Omnikanalsystem
Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system. |
Har du frågor angående Sitoo Magazine är du välkommen att kontakta oss genom kontaktformuläret eller per telefon 08-5000 93 00. Adress: Sitoo AB, Oxtorgsgränd 2, 111 57 Stockholm.
Om Sitoo Webshop | Hjälp & användarguider Sitoo Webshop Om Sitoo Kassaregister | Hjälp & användarguider Sitoo Kassaregister
© 2013-2018 Sitoo AB. Alla rättigheter är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Prenumerera | Om Sitoo Magazine