2018-12-11

Apple Pay snart i Sverige, förväntas göra succé

Apple Pay kommer snart till Sverige. Det uppger nu Luca Maestris, CFO på Apple, i ett uttalande kring betaltjänstens utrullningsplan under Q4 2017. Förutom Apple Pay’s intåg på den svenska marknaden planeras även Danmark, Finland och Förenade Arabemiraten att bli föremål för det mobila och kontaktlösa betaltjänsten.

 

Under 2017 har Apple långsamt tagit allt större mark både nationellt och internationellt i takt med lanseringarna i Irland, Taiwan och senast Italien.

 

Kräver kontaktlösa betalterminaler

Betaltjänsten tillåter konsumenter med iPhone 6, 6S, SE och 7 eller Apple Watch att använda NFC-teknik i sina enheter för att genomföra köp i butiker som använder kortterminaler som stödjer kontaktlösa betalningar. Hittills har Apple Pay mottagits väl av både handlare och konsumenter världen över. 

 

“Apple Pay är utan tvekan den populäraste NFC-betalningstjänsten på mobila enheter med nästan 90% av alla transaktioner globalt. Momentumet är starkast på internationella marknader där infrastrukturen för mobila betalningar har utvecklats snabbare än i USA. Faktum är att tre av fyra köp med Apple Pay sker utanför USA” berättade Luca Maestris, CFO på Apple.

 

Framgången hänger dels på antalet banker

Framgångarna för Apples lanseringar av Apple Pay är nära förknippat med antalet banker som de sammankopplas med. För att nå de beräknade framgångarna krävs kopplingar till de största bankerna på marknaden. På den svenska marknaden betyder det Nordea, Handelsbanken, Swedbank, Sparbankerna, SEB med flera.

 

När Apple Pay blir tillgängligt i Sverige kommer du igång med betalsättet genom att öppna den förinstallerade appen Wallet, där du väljer att lägga till betalkort. Därefter använder du mobilkameran för att scanna in och spara kortuppgifterna. Så länge Apple Pay är kopplat till den bank som utfärdat det aktuella betalkortet kommer kortet vara tillgängligt i appen Wallet.

 

Källa: 9TO5Mac 

Kassasystem och Webshop i samma system
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram