2018-12-17

Apple Pay

Apple Pay kan rita om kartan

Listan är lång på mobila betallösningar som lanserats under de senaste åren. Utmaningen för samtliga är att nå en kritisk massa av användare och handlare. Nu lanseras Apple Pay som har goda förutsättningar att lyckas och därmed kan hela betalmarknaden skakas om.

 

Det som talar för att Apple kommer att lyckas nå en kritisk massa av användare och handlare är att företaget redan har 800 miljoner kreditkort kopplade till iTunes och att Apple Pay går något snabbare än dagens kortbetalningar. Ytterligare ett skäl till att Apple kan lyckas är att Apple Pay bygger på befintligt ekosystem, dvs kortutgivarna Visa, MasterCard och Amex samt dagens inlösare (bankerna).

 

Apple Pay är en mobil plånbok som bygger på så kallad närfältskommunikation (NFC). Tjänsten bygger på att användaren sveper sin iPhone över en kortläsare vid butikskassan. Eftersom Apple Pay är utrustad med en fingeravtrycksläsare slipper konsumenten att knappa in sin pin-kod i kortterminalen. Själva betalningen bygger på samma internationella säkra betalstruktur som dagens plastkort, men till skillnad från dagens plastkort slipper man mata in en kod.

 

Med både kortutgivare och banker i ryggen, i kombination med ett stort antal stora butikskedjor som anslutits, samt 800 miljoner kreditkort på iTunes talar mycket för att Apple Pay lyckas.

 

Källa 1: SvD Näringsliv tisdag 23 september 2014

Källa 2: The Verge

kassaregister och webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram