2018-12-13

94-98% av följarna får inte dina uppdateringar på Facebook

Om du inte betalar annonseringsavgifter till Facebook når dina uppdateringar på din Facebook-sida numer bara någon ynka procent av dina följare. Så många som 94–98% av följarna får inga uppdateringar alls. Om du som företag vill använda Facebook för att skicka uppdateringar till dina följare måste du numera betala för att nå dessa.

 

Många företag, däribland e-handlare, använder Facebook framgångsrikt för att växa och för att underlätta kommunikationen med sina kunder, så Facebook kan vara en mycket bra marknadsföringskanal. Men, det är viktigt att vara medveten om att det numera inte är gratis att skicka uppdateringar till sina följare.

 

Enligt en rapport från Social@Ogilvy var den genomsnittliga kostnadsfria räckvidden för uppdateringar till sina följare i februari nere på 6,2% och 2,1% för sidor med fler än 500 000 följare. Nu i november gick Facebook ut i ett blogginlägg och kommunicerade att de kommer att minimera antalet följare som nås av ett företags uppdateringar. I samma blogginlägg kommunicerade Facebook att annonsörer inte kommer att påverkas.

 

Vi rekommenderar dig därför att tänka igenom din Facebook-strategi med hänsyn taget till dessa förändringar. I detta arbete kan du läsa två intressanta blogginlägg:

 

1) We Deleted Our Facebook Page. Here’s Why.

2) How to Adjust Your Facebook Strategy to the New Algorithm

 

Källor:

Internetretailer

Social@Ogilvy

Kntnt

Starta webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram