2018-12-11

9 av 10 använder sin smarta mobil före köp

9 av 10 använder sin smarta mobil före köp

Smarta mobiler har förändrat kundernas sätt att handla, de är numera viktiga verktyg vid köp. Google har gjort en studie över smarta mobil-användandet i Sverige. Här följer ett utdrag.

 

Med smarta mobiler kan användare navigera över hela världen. Att vara synlig på mobilen är avgörande för lokala företag. 92% av smarta mobil-användarna söker efter lokal information på sin mobil och 82% utgår från sökresultatet för att göra något, t.ex. köpa en produkt eller kontakta ett företag.

 

Smarta mobiler är viktiga verktyg vid köp. 79% av användarna har samlat information om en produkt eller tjänst via sin enhet. Information som samlats in via smarta mobiler påverkar köparens beslut och köp i alla kanaler. 33% av smarta mobil-ägarna har någon gång köpt något via sin mobil.


En slutsats i studien: Att ha en mobiloptimerad webbplats är avgörande och företagen behöver en strategi med flera kanaler för att engagera kunder i alla omvandlingsvägar.

 

Ovan är ett utdrag från Googles studie ”Our Mobile Planet: Sverige” - Insikter om den mobila kunden” vilken Google uppdaterade i maj 2013. Läs hela studien

Vinnande E-handel med Sitoo och Handelsbanken
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram