2018-12-13

Tips för digital marknadsföring 2017

8 tips för kostnadseffektiv digital marknadsföring 2017

Vi plockar upp mobiltelefonen drygt 200 gånger om dagen. Det är till stor del via mobilen som konsumenten, genom digital marknadsföring, kommer i kontakt med dig som handlare. Här är 8 tips för att kostnadseffektivt behärska konsten att marknadsföra sig digitalt under 2017.

 

1. Använd Story Telling

Effektiv marknadsföring grundar sig i paketeringen av ditt värdeerbjudande, på ett sätt som är meningsfullt och intressant för kunden. Att gör det genom Story Telling lockar till intresse, skapar mening och bygger förtroende.

 

2. Lär känna din kund med e-post

Använd e-postmarknadsföring för att lära känna dina kunder och leverera personliga erbjudanden med rätt timing. Förstå vilka dina kunder är och segmentera dem i kampanjer för att nå rätt segment i rätt tid med rätt erbjudande via e-post.

 

3. Visa istället för att berätta

Om en bild säger mer än tusen ord, säger en video mångdubbelt. Det kan antingen vara rörlig bild i form av “bakom kulisserna”, att presentera din butikspersonal eller visa en produkt ur 360 graders vinkel.

 

4. Optimera din bästa säljkanal

Ta reda på vilken digital kanal som driver din försäljning bäst. Fokusera dina resurser och bli expert på den kanalen istället för att strö småslantar och fördelad tid över flertalet kanaler.

 

5. Använd relevanta förespråkare

Hitta influencers, dvs förespråkare, som är geografiskt och socialt relevanta för ditt kundsegment. Använd dessa för att framföra ditt budskap i den kanal som når just din målgrupp.

 

6. Maximera din kundnöjdhet

Att göra dina kunder optimalt nöjda är den främsta och mest ekonomiska metoden för att sprida ordet om din butik utan att lägga en krona på marknadsföring. 

 

7. Försäljning viktigare än visningar

Det enklaste sättet att försäkra dig om din marknadsföring fungerar är att granska din försäljning. Alltför många prioriterar antalet visningar, likes eller kommentarer. Titta istället på vad som verkligen skapar värde; antalet besökare genom dörren och din faktiska försäljning.

 

8. Ta in experter

För att ta din marknadsföring till nästa nivå kan hjälp från en expert vara lösningen. Våga släppa kontrollen och ta lärdom av andra som är experter på just det du vill göra med din verksamhet. Det kan i längden vara värt din investering. 


Källa: Mashable

Kassasystem och webshop i ett och samma system
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram