2018-12-17

Julhandel i galleria

78 miljarder kronor väntas ligga under julgranarna i år

Återigen väntas den svenska julhandeln slå rekord enligt Handelns Utredningsinstitut. Mycket beror på optimistiska och köpstarka hushåll som vill investera i hemmet. Omsättningstillväxten under detaljhandelns mest expansiva månad förväntas bli 3,5%, och årets totala vinnare inom detaljhandeln är heminredningsbutiker.

 

2015 slog julhandeln ännu ett rekord, med en tillväxt på 5,4%. Utvecklingen visade sig vara den starkaste sedan 2009 och hela handelsåret landade på 5,8% upp - men 2016 tros visa ännu högre siffror än så. Hittills i år har sällanköpsvaruhandeln haft en omättningstillväxt på 4,4% som kan komma att ligga till grund för ytterligare en rekordmånad i december, och eventuellt ännu ett julhandelnsrekord. 

 

Högst upp på prispallen står heminredning

En expansiv bostadsmarknad och hushållens egna renoveringsbehov har gjort heminredning till 2016 års stora vinnare. De svenska hushållen har det senaste året haft det gott ställt, med både löneökningar och ett högt sparande. Även de rekordlåga räntorna har öppnat dörrar för investeringar i hemmet, vilket har gett heminredningshandeln en totalt tillväxt på 7,3% under det gångna året - en trend som tros hålla i sig även under julen.

 

Rekordmånga julklappar

Hui förutspår att svenska folket kommer lägga klappar värda 77,7 miljarder kronor under julgranarna. Det vill säga kommer inte endast tillväxten att slå rekord, utan även volymen förväntas toppa.

 

– Förutsättningarna för konsumtion i december är goda och Hui tror på ett rekord i julhandeln i år igen. Ett stigande antal varsel är dock handelns kryptonit och kan befaras göra hushållen mer återhållsamma, säger Michael Cronholm, konsultchef Hui research.

 

Källa: Hui

Det nya sättet att driva butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram