2018-12-13

Sociala medier

10 fallgropar i sociala medier som lätt kan undvikas

Idag har många handlare en närvaro på Facebook, Twitter, Instagram och Linkedin. Endast en närvaro på sociala medier gör inte per automatik sociala medier till ett framgångsrikt verktyg för marknadsföring. I själva verket begår många handlare misstag som kostar massor av tid och pengar. Här är tio fallgropar i sociala medier som bör undvikas.

 

1. Alla kanaler på en gång
Att bygga en närvaro i sociala medier kräver långt och ihärdigt arbete. Du måste integrera med andra kontinuerligt och kommunicera informativa och ibland nästan provocerande budskap för att sticka ut från mängden. Det är svårt nog att göra detta på en social plattform, än mindre på två, tre, eller fyra stycken. Du som handlare bör därför ta på en plattform i taget.

2. Samma innehålla i alla kanaler
När handlare gör misstag nr 1, börjar de ta genvägar, vanligen i form av att dela samma innehåll i alla kanaler. När handlares följare läser samma innehåll i alla kanaler, kommer de att förlora intresset. implementera istället en unik strategi för varje kanal - exempelvis Instagram för att bygga mer avslappnade relationer, Twitter för att dela nyheter och Facebook för att visa produkter. Rätt följare på rätt kanal.

3. Ej gensvar på kommentarer
Många handlare glömmer att sociala medier är en kanal för dialog. När någon lämnar en kommentar eller skriver till er förväntas ni att svara, både snabbt och eftertänksamt. Om en uppfattning om företag som endast ute efter egenreklam tar fäste försvinner följarna - det är inte syftet med marknadsföring i sociala medier.

4. Vara omänskliga
I likhet med nr 3, felar handlare genom att använda sociala medier som reklamaplatser. På sociala medier värderas äkthet högt. Det är okej att erkänna ett misstag, be om hjälp och ge respons på kritik. Många handlare är ovilliga att göra detta, och om du är en av dessa bör du antingen tänka om eller byta metod för digital närvaro.

 

5. Inte ge och ta - endast ta
"Att ge och ta " är rätt väg att gå i sociala medier, med betoning på ge. Denna strategi kräver en generositet. Handlare lyckas i sociala medier när de verkligen anstränger sig för att hjälpa människor genom att tillhandahålla användbart innehåll , dela andras innehåll , hoppa in samtal där de kan hjälpa till. När du ger får du även tillbaka.

 

6. Sälja för mycket
Användare av sociala medier gillar inte att bli sålda till. Faktum är att många vänder sig till sociala medier för att fly kommersialism. Återigen, är sociala medier ett socialt fenomen. Försök inte alltför sälja dina produkter och tjänster alltför hårt. Den bästa vägen att generera försäljning är att bygga relationer med dina följare, och sedan introducera idén om att göra affärer tillsammans.

7. Inte sälja alls
Att slaviskt följa råd nr 6 är också ett stort misstag, dvs att inte alls försöka sälja via sociala medier. Om du ser på sociala medier som ett sätt att skapa trovärdighet och varumärkeskännedom, är det okej, men någon gång måste man vända trovärdigheten och varumärkeskännedomen till försäljning för att få avkastning på investerad tid. Använd relationerna som du skapat på sociala medier när tiden är rätt för att vända mjuka möjligheter till heta leads.

8. Misslyckas med att utnyttja din kunskap
Handlare vet en hel del om sina produkter, tjänster, marknader och målgrupper. Denna kunskap lockar intresse av potentiella kunder när den kommuniceras på sociala medier. När en handlare lägger arbetet med sociala medier på en medarbetare med begränsad kunskap om verksamheten förlorar man potentiella följare, affärer, och kan även riskera att framstå som oerfaren och inkompetent.

9. Inte upprätta Metrics
Många handlare har varit på sociala medier ett par år utan att ha någon som helst aning om att veta hur satsningen går. Att inte ha ett sätt att utvärdera en social mediekampanj leder till bortkastad investering och en oförmåga att förbättra kampanjens effektivitet. Populär och användbar statistik inkluderar att mäta hur och när varumärke nämns; delningar av innehåll; länkningar till hemsidan; antalet följare, kommentarer och meddelanden. Dessa mått är inte perfekt, men ger en tillförlitlig bild om din satsning är stillastående, förbättras eller försämras.

 

10. Lägga för många ägg i en korg
Social Media Marketing är frestande för handlare eftersom den ekonomiska barriären är nästintill noll, förutom investerad tid. För intäktsgenerering, varumärkeskännedom och trovärdighet kan andra marknadsföringsalternativ producera bättre och snabbare resultat. Exempelvis adwords-annonsering eller e-postmarknadsföring för att nämna två. Sociala medier kan vara ett krångligt alternativ, men du kan inte förutse vilken avkastning det kan ge utan att testa.

 

Källa: Forbes

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram