Nyheter

Omnikanalsystem kan bota butiksdöden

Omnikanalsystem kan bota butiksdöden

 

Stockholm 2014-11-07 - Även om e-handeln har stark tillväxt utgör den fortfarande en liten del av den totala handeln. Däremot har den webbinfluerade fysiska handeln exploderat de senaste två åren. Enligt ny forskning från Deloitte Digital föranleds nästan 50% av alla köp i fysisk butik av en aktivitet på nätet. E-handel och fysisk handel har vuxit samman och handlarna står inför stora utmaningar.

 

Konsumenternas sätt att handla har påverkats av den nya tekniken. Vi använder Internet hemifrån, på bussen, i tunnelbanan eller i butiken, när och där det passar oss själva. Även om e-handeln endast utgör ca 6% av den totala handeln, så påverkar Internet 50% av alla köp i fysisk handel.

 

Som handlare gäller det att anpassa sig till den nya tekniken och konsumenternas nya sätt att handla. Istället för att stirra sig blind på den renodlade prispressade e-handeln, bör handlarna fokusera på att möta den stora webbinfluerade fysiska handeln.

 

Genom att utgå från handlarens styrka, dvs den fysiska närheten till kunden, kan handlaren använda Internet för öka trafiken till butiken, erbjuda bättre service och stärka kundlojaliteten. Detta ställer höga krav på handlarens system. Varken traditionella pc-baserade kassaregister (”gammelkassor”) eller renodlade e-handelslösningar är byggda för att möta den webbinfluerade fysiska handeln. För att lyckas som handlare krävs en ny typ av system som är opitimerade för att förena den fysiska och digitala handeln, s.k. omnikanalsystem.

 

Sitoo har i samarbete med butiksägare och ledande aktörer inom den svenska handeln kartlagt behovet för att möta det nya sättet att handla och paketerat kunskapen i en molnbaserad helhetslösning med kassaregister och webshop i ett och samma system. 

 

- Vi vill hjälpa handeln att bota butiksdöden. Därför känns det extra roligt att Sitoo är först ut med att erbjuda ett riktigt omnikanalsystem som förenar den fysiska och digitala butiken, säger Jens Levin, VD Sitoo.

 

 

Bilder: www.sitoo.se/press

Läs mer om Deloitte Digitals undersökning

Presskontakt

Jens Levin

Tel. 0709 446 100   

sales@sitoo.com