Nyheter

En webshop är mer än bara en butik på nätetEn webshop är mer än bara en butik på nätet

 

Stockholm 2014-03-13 - Att lyckas med sin affär på nätet handlar om långt mycket mer än att bara få en e-handelslösning på plats. Alla senare undersökningar visar att ett traditionellt köpbeteende kvarstår, men att det allt mer handlar om handel på kundens villkor. Man talar om att e-butikens framgång bokstavligen ligger i kundens händer, och det gör den med tanke på hur vi idag använder våra mobiler.

 

I dagarna kom den senaste e-barometern ut. Undersökningen visar tydligt hur snabbt e-handeln boomar och i takt med detta hur ett förändrat kundbeteende tar form. E-handelns tillväxt gör också att många företagare som tidigare inte haft en nät-närvaro nu ser över möjligheten att gå online med verksamheten. Vad många missar är dock att reflektera över skillnaden mellan en digital och en fysisk butik. Alla senare undersökningar visar att ett traditionellt köpbeteende kvarstår, men det allt mer är handel på kundens villkor. Man talar om att e-handelsbutikens framgång bokstavligen ligger i kundens händer -  och det gör den med tanke på hur vi idag använder våra mobiler.

 

Alla har vi erfarenhet av att försöka söka efter produkter och företagsinformation på våra mobiler. Det kan handla om att vilja hitta en återförsäljare, få prisuppgifter eller bara hitta öppentider för en fysisk butik. För oss har det blivit självklart att använda mobiler även för sök. Dessvärre har många av oss fått en bitter erfarenhet av dåliga mobilsajter, som är omöjliga att navigera på. Ofta hittar vi inte ens det vi faktiskt sökte. Faktum är att i dag har endast 29 procent av alla e-handelsbolag mobilanpassat sin nätbutik. Detta trots att sju av tio konsumenter använder mobilen för att söka efter en fysisk vara eller butik (källa: e-barometern 2013, årsrapport 2013) och så många som 4 av 10 väljer att avbryta köp om nätbutiken inte är mobilanpassad.

 

Skulle man som kund ändå hitta fram till det man sökte händer det fortfarande att webbutiker ger oss helt irrelevant information eller avsaknar den produktinformation vi söker - oavsett om sökningen sker på dator eller mobil. Kort sagt, det finns fortfarande handlare som inte förstår vikten av och styrkan hos den digitala kanalen.

 

Den fysiska butiken har länge använt sig av det sk kundvarvet: Ikea har sin tvingande kundvarv genom varuhuset. Matbutikerna har mjölken längst in i butiken, och vid kassorna trängs snabbrörliga konsumentvaror. Skulle man bygga en butik på nätet enligt exakt samma princip i dag skulle man förmodligen inte lyckas särskilt bra med sin affär. Om man däremot tillgodoser de generella köpbeteendena som finns online - och därigenom lär sig att individanpassa dessa för en persionifierad shoppingupplevelse - har man mycket, om inte allt att vinna.

 

En annan tydlig trend är att vi konsumenter vill ha långt mycket mer serverat för oss och det ska gå snabbt. Vi vill kunna göra köpavslut fort, smidigt och enkelt. Att erbjuda fler alternativ för betalning både online och i mobilen är snart en hygienfaktor. För den enskilda e-handlaren ställer det krav på att alla populära kopplingar finns på plats och fungerar lika smidigt på mobil, surfplatta som på dator. Skulle verksamheten växa så är det en av de vitalaste grundstenarna att ha på plats.

 

Kort sagt en webshop är så mycket mer än bara en butik. En webshop kan både vara början och slutet på kundens köpresa. Den är dessutom tillgänglig dygnets alla 24 timmar och förmodligen det mest exponerade skyltfönstret för verksamheten. Dessutom är den en outsinlig källa för information som i alla avseenden kan användas för att stärka kundrelationen. 

 

Ovan och mycket annat pratade vi om på vårt frukostevent “Vinnande e-handel”, där över 300 personer kom och lyssnade.

 

Jens Levin, VD - Sitoo.

Presskontakt

Jens Levin

Tel. 0709 446 100   

sales@sitoo.com

 

 

Följ oss

Följ Sitoo på FacebookFölj Sitoo på TwitterFölj Sitoo på MyNewsdeskFölj Sitoo Magazine