Varför starta e-handel?

E-handel och fysisk handel växer samman och fler och fler kunder vill använda datorn, surfplattan och mobilen. Dessutom utgår många idag från sökresultatet på Internet när de skall köpa en produkt eller tjänst. Genom att starta webshop ökar du tillgängligheten, höjer kundservicen och därmed stiger försäljningen.

72% av svenska folket e-handlar

Enligt IIS rapport Svenskarna och Internet 2012 ökar e-handeln stadigt. Från 10% år 2000 fram till de 84% av internetanvändarna som någon gång e-handlar idag, vilket utgör 72% av svenska folket. 

 

E-handeln ökar explosionsartat

Enligt den senaste e-barometern vinner den svenska e-handeln allt större terräng. Årets andra kvartal, som normalt brukar vara svagast, överträffade till och med det första rekordstarka kvartalet med en tillväxt på 19%. Läs mer om e-handelns tillväxt

 

E-handel ökar försäljningen i den fysiska butiken

Många välkända kedjor som driver webshop är övertygade om att e-handeln bidrar till att öka försäljningen i de fysiska butikerna. Exempelvis ser klädkedjan Lindex sin nätkanal som en nödvändig del av helheten. De menar att nätet skapar merförsäljning i butikerna. 

Läs mer om hur e-handeln ökar försäljningen i den fysiska butiken

 

9 av 10 använder sin smarta mobil före köp

Google har gjort en studie över smarta mobil-användandet i Sverige. 92% av smarta mobil-användarna söker efter lokal information på sin mobil och 82% utgår från sökresultatet för att göra något, t.ex. köpa en produkt eller kontakta ett företag. Smarta mobiler är viktiga verktyg vid köp. 79% av användarna har samlat information om en produkt eller tjänst via sin enhet. Information som samlats in via smarta mobiler påverkar köparens beslut och köp i alla kanaler. 33% av smarta mobil-ägarna har någon gång köpt något via sin mobil. Läs mer om hur smarta mobiler påverkar vårt köpbeteende

E-handelns utveckling

Källa: HUI Research

 


Handelns utveckling

Källa; SCB & E-barometern

E-handel påverkar 50% av försäljningen i fysiska butiker

Internet spelar en allt större roll i hur konsumenter handlar i butiker. Forskning från Deloitte Digital visar att digitala interaktioner påverka 50% av all försäljning i den fysiska handeln. Nästan 70% av konsumenterna använder internet innan de handlar i butik, och 36% ansluter sig till webben medan de är i butik.

 

Även om e-handeln har stark tillväxt utgör den fortfarande en liten del av den totala handeln. I och med att smarta mobilers genomslag, så har den webbinfluerade fysiska handeln exploderat de senaste åren och utgör idag 50% av försäljningen i fysiska butiker.

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: Deloitte Digital, SCB, E-baromtern

Webshop med Sitoo

Sitoo Webshop för framgångsrik e-handel

Sitoo gör det enkelt att starta en webshop där människor tycker om att handla. Och vill handla igen. En webshop med tilltalande design som väcker köplusten. Utgå från något av våra responsiva teman, attrahera nya besökare och omvandla dem till affärer.

 

Starta webshop med Sitoo

Kassaregister med Sitoo

Kassaregister och webshop i samma system

Sitoo förenar den fysiska och digitala butiken genom att erbjuda kassaregister och webshop i ett och samma system. Sitoo kassasystem möter marknadens önskemål på funktionalitet och passar både mindre butiker och butikskedjor.

 

Upptäck Sitoo kassaregister

Sitoo Magazine - Om den nya handeln 

Sitoo Magazine riktar sig till dig som är intresserad av digitaliseringen av fysisk handel, trender inom e-handel, framtidens kassaregister och omnihandel. Starta din kostnadsfria prenumeration idag.

 

Läs senaste numret - Nr 6, 2016

Sitoo Magazine
Prova Gratis