Butikskassa och e-handel i ett och samma system

E-handel och fysisk handel växer samman. Vi påbörjar köp på internet och avslutar det i butik, eller tvärtom. Vi söker mycket information och framför allt är vi mobila. Som butiksägare gäller det att anpassa sin försäljning till det nya sättet att handla.

Mobilen är butiken digitala förläning

Tänk lokalt, inte globalt

Butikens styrka ligger i den lokala närvaron. Du bör utgå från din styrka och se webbutiken som butikens digitala förlängning. Använd din webshop för att i första hand dels öka trafiken till fysiska butiken, dels sälja mer till kunder som redan besökt butiken.

Se fysisk butik och webshop som en helhet

Bry dig mindre om var försäljningen sker och mer om hur du kan hjälpa dina kunder att genomföra sina köp. Internet påverkar försäljningen i den fysiska butiken och den fysiska butiken påverkar försäljningen på nätet. 

Ha samma lager och priser i alla kanaler

Samma lagersaldo och priser i alla kanaler är något som kunderna förväntar sig, men kan vara svårt att uppnå med flera olika system. Med webshop och kassaregister i samma butikskassa blir det enkelt och överskådligt.

Använd nätet för att öka trafiken till fysisk butik

Underlätta och uppmana kunden online att besöka den fysiska butiken genom tydlig vägbeskrivning. Möjliggör i webshoppen att se tillgängliga produkter i fysisk butik, boka och reservera produkter, hämta varor och betala i fysisk butik.

Konvertera anonyma kunder till personliga relationer

Genom att lära känna dina kunder kan du sälja rätt produkter till rätt pris och öka både din försäljning och din bruttovinst. Det är viktigt att sträva efter att knyta kunden närmare butiken med personliga erbjudanden och medlemsförmåner.